radiator problem - 2 varmer meget 1 lidt

Hej med jer. 

Jeg er ved at blive tosset af min store radiator i stuen. Jeg kan simpelthen ikke få den til at varme ordenligt. Dette resultere i at de to mindre en i stuen og en i køkkenet (i forbindelse med stuen) brager derudaf. 


Jeg købte derfor de her Danfoss eco 2 ventiler til hele hytten i håb om at dette ville hjælpe men det gjorde det ikke. Jeg har både udluftet og masseret/renset stiften som glider fint. Når termostaten er pillet af kommer der massere af varme til radiatoren. Så snart den er monteret og indstillet på samme temp som de andre varmer den ikke (21c) nu står den på 23,5 c og varmer minimalt. På appen viser den bare at rum temperaturen er på 23,5 selvom jeg har et thermometer som siger det kun er 20 c lige ved siden af. Kan det være pga. At termostaten sidder anderledes end de gør på de andre radiatore? Den stikker ikke længere ud end radiatoren (Se billede er i forhold til billede to) og skal jeg bare blive ved med at skrue op på den indtil den varmer lige så meget som de andre? Jeg har forsøgt at byt om på thermostaterne hvilket ikke hjælper og det var ligeledes det samme problem med de gamle. På forhånd tak for hjælpen


9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er det nederste billede der er problem radiatoren. Ved ikke hvorfor det ene billede kom midt i teksten 

Termostatventilen sidder ikke rigtigt. Når radiatoren varmer, stiger varmen op under vindueskarmen og bliver presset hen forbi termostaten, så termostaten sidder i "varm luft", og ikke i "rumtemperatur". Det rigtige er som Chris skriver en anden termostat med fjernføler.

Prøv evt. at sætte et stykke pap imellem radiater og termostatventil, så den varme luft hindres adgang til termostatventilen. Pappet vil kunne hjælpe lidt på problemet, men du slipper vist ikke for fjernføleren.


Søren O

Fedt med så hurtige svar. tusind tak :-) Problemet er så bare at disse programmerbare termostater ikke kan fåes med fjernføler Tror i man kunne fikse problemet ved evt. at bygge en trækasse af en slags der skærmer hjørnet af radiatoren og sidder fast på vindueskarmen. Alternativt skal jeg have en ny termostat også kan jeg desværre ikke benytte mig af de forskellige tidsprogrammer hvor temperaturen hæves/sinkes

Problemet er at der er så massiv varme tilstede hvor termostaten sidder, så trækassen vil ikke hjælpe nok. Jeg vil foreslå at flytte indløbet (og termostatventilen) ned til bunden af radiatoren - der må sidde en prop. Så placeres termostatventilen koldt, og vil virke helt anderledes. Ventilen kan også flyttes over til returen, men sørg for rigtig flowretning. Du kan også købe ventil med ændret flowretning.


Søren O
Annonce

Det lyder som et større projekt. Den kan godt være jeg må anskaffe mig en "alm. termostat" med fjernføler også bare selv skrue lidt ned for den på det tidspunkt jeg har indstillet de andre til at skrue ned for temperaturen. Hvor skal sådan en fjernføler placeres for at det virker bedst? (Jeg kan se der er 2 meter kabel med til dem)

Hvis du har 2 m. kabel ville jeg prøve at placere den så lange væk fra radiatoren som muligt. Der er helt sikkert en årsag til at kablet er 2 m. langt. Prøv dig frem. Hvad siger manualen ?


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

Der er jo koldest nede ved gulvet, men du kan jo lave en prøvemontering, og sætte termostat på de ønskede 21 grader. 

Jeg ville sætte føleren på ydervæggen, relativt tæt på termostaten (maks 10cm væk), mine termostater stikker kun ganske lidt ud fra radiatorerne, og virker upåklageligt.

Se evt. foto fra mit hus, fra før jeg renoverede og fjernede vindueskarm og fjernføler

I dit tilfælde må fjernføleren ikke komme for tæt på termostaten. Årssgen er at radiatoren sidder rigtig tæt på vindueskarmen, så den opvarmede luft ikke har fri passage op. 


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis