Udestue i flere etaper...

Hej

Jeg går og overveje et udestue-projekt, da jeg samtidigt muligvis kan gøre et godt køb med vinduespartier.

Vi vil gerne lave udestuen med taghældning mod huset, således at vi kan få et højt vinduesparti, så vi kan få godt med lys ind mod stuen bagved. Jeg tænker på en udestue på ca. 25kvm.

Da vi kun har begrænset med finanser tænker jeg om det kan give mening at lave projektet i etaper:

1) opbygning af udestue på fundament, med uisoleret billigt tag. Evt. kun delvist lukket, dvs eksempelvis vente med døre.

2) døre

3) isoleret tag / permanent sammenbygning evt med skotrende

4) isoleret gulv

I forhold til første etape, er udfordringen jo nok i forhold til vandafledning. Jeg tænkte lidt i om det kunne lade sig gøre at dele tagrende med huset? Tagrenden er ikke monteret skjult, men udenpå.

Ellers kan jeg måske bare have to tagrender parallelt - midlertidigt, indtil den endelige tagkonstruktion laves?

På forhånd tak for kommentarer.

Mvh Stig


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Midlertidige løsninger har det med at blive permanente.

Mit råd er at spare op, lægge på lager og så fuldfører projektet når alt er på plads.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 20-11-2018 04:14:29

Midlertidige løsninger har det med at blive permanente.

Mit råd er at spare op, lægge på lager og så fuldfører projektet når alt er på plads.

Det kan jeg godt forstå.
Men desværre kan vi ikke helt vente på at vores økonomi tillader at hele projektet kan gennemføres i et hug. Så kan der nemt gå 3-4 år. Vi kunne godt bruge de ekstra udestue kvm, så jeg tænker at vi vil leve med risikoen for at vi aldrig når 100% i mål.

Jeg har nu de vinduer der skal til, men mangler dørene. Alle andre materialer mangles stadigvæk.

Så mine spørgsmål er stadigvæk:
I forhold til første etape, er udfordringen jo nok i forhold til vandafledning. Jeg tænkte lidt i om det kunne lade sig gøre at dele tagrende med huset? Tagrenden er ikke monteret skjult, men udenpå.

Ellers kan jeg måske bare have to tagrender parallelt - midlertidigt, indtil den endelige tagkonstruktion laves?

Mvh Stig

Det kommer jo helt an på arealet af taget på hovedhudet og arealet på udestuen, kontra hvor mange nedløb der er. 

En tagrende kan jo kun tage xx mængder vand af gangen, indtil det er løbet væk. 

Hvis den bliver overfyldt, risikerer at du sende vand baglæns ind mod husets konstruktion, hvilket kan give skader. 

Så her skal der noget udregning til, som jeg ikke kan hjælpe med. 


Det lyder umiddelbart som en grim løsning med 2 tagrender paralllelt med hinanden. 


Mvh. Christian M
 

Præcis som du skitserer, har jeg lavet for 6-7 år siden! 5x5 meter bygget på en træterrasse. Jeg har også hældning mod bygning og fælles tagrende. Dette fortrød jeg, fa jeg måtte sætte nedløb i den anden ende og en faskine, da det gav rigtig meget vand og selv en 150 mm tagrende kunne ikke tage det. Start med at flotte dig med et termotag! Det er meget vigtigt, da du bliver sindsyg over det drypperi. Jeg købte hos Willabgarden og det er perfekt, 16 mm med 4 kanaler, lige til at lægge op. Jeg har brugt deres vindues- og skydepartier, så der lavede jeg skelettet så det passede i deres mål. Skelet i trykkede reglar. Fald på tag SKAL være overholdt (jeg har 35 cm på 5 meter). 


 

Efter min mening kan tag sammenføjningen ikke laves i etaper. Det er faktisk heller ikke så dyrt at lave skotrende. Der er krydsfinerplader med tagpap brændt på. 

Der hvor noget kan vente på pengene er døre, og gulve ( nu når i har vinduer )


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for gode og brugbare kommentarer.

Mvh Stig

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis