Brænde til brændeovn

Vi er nye indenfor brændeovne, og skal til at tage vores i brug.

Hvad bruger i selv som brænde?

Hvad er no-go at købe?

Osv.

Tænker at købe et tårn med brænde, som kan stå ude i garagen?


Mvh. Christian M
 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Harald Nyborg har 5pk briketter til 100kr, har en ganske god brændeværdi, vælger du at købe et brændetårn skal du som udgang købe det der er ovntørret, og sikre det er tørt ved levering da du skal bruge det nu her i vinter. 



I de fleste skove kan du købe brænde som du selv skærer op og afhenter. Stakkene er nummeret, så det er let af byde på den udsete stak.

Det er ubetinget det billigste hvis du ikke selv har skov. Fordelen er, at du forinden kan vurderer kvaliteten.

Brændet fældes og kløves i vintermånederne. Brændet tørres sommeren over under halvtag og rigelig udluftning, og er normalt klar til efterfølgende fyringssæson.

Selv foretrækker jeg 2 års tørretid for at sikre brændet er helt tørt. Det vil jeg også anbefale for færdigkløvet købte brændetårne uanset leverandør.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg vil sige, at hvis man er "så ny" som her.. så start med briketter.. så kan i få erfaringer, der kan bruges til "rigtigt brænde"..
Vi fælder selv vores.. men det ligger minimum 2 år inden brug.. (før vi fik muligheden for at lave vores eget, brugte vi træbriketter - med stor glæde)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det billigste/nemmest er "løst leveret" - som betyder at der kommer en lastbil og aflæsser f.eks. 5 skrm = 3.5 stablet rummet.

Det er nemmere end at få et tårn som skal skilles ad for så at man kan flytte brændet.

Omkring brændværdi - så har tørt brænde ca. samme brændværdi/kg. Så det er ligemeget om du vælger bøg/fyr/birk.

Annonce

Det er da nemmere at få et tårn, som man kan køre ind på stabler/gaffeltruck / whatever??
hvorfor slæbe??

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Thomas_Mygind skrev den 19-11-2018 20:59:46

Omkring brændværdi - så har tørt brænde ca. samme brændværdi/kg. Så det er ligemeget om du vælger bøg/fyr/birk.

Nej det er nu ikke helt ligemeget, for lette træsorter brænder hurtigt af og så fyldet det mere end tunge træsorter.    

Jeg synes det lyder fint, at købe et tårn til at starte med.

Du skal lige være obs på at brændeovnen godt kan lugte en del ved de første op-fyringer.

 Selv bruger vi briketter, da jeg nemmere kan håndtere dem, og de fylder mindre i min garage. I starten brugte vi også træ, for lige at få en føling med det hele. Træ brænder meget flottere end briketter og er hyggeligere at se på, men jeg synes briketter holdere længere. 

God fornøjelse med brændeovnen 

 

Thomas har ret, da han skriver ca. brændværdi pr. kg.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

jeg har da endnu aldrig set et brændetårn solgt pr vægtenhed. Så solgt pr rumenhed gør det da en forskel. Om det er let eller tungt brænde man køber. Men pr kg er brændværdien da ca den samme. Personligt nåede jeg frem til at briketter var det bedste køb, men nu nøjes vi med det som kommer fra haven.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis