Hvorfor laver man ikke forsatsruder udvendig?

Jeg har en del ruder som er kraftigt lydisolerende, men ikke super varmeisolerende, så jeg overvejde nogen forsatsruder, men synes ikke det er så pænt indvendigt.

Så var det jeg tænkte hvorfor laver man ikke sådan noget udvendigt?

jeg ved godt at påsætningen skal ske lidt anderledes så den er vandtæt, og at det skal være glasruder, men er der andre problemer? 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg mener udvendige forsatsruder tidligere har været forsøgt, men blev opgivet da termoruder er mere effektive.

Jeg mener også at huske det gav problemer ved slagregn.

Arkitektonisk er det helt sikkert en øjebæ.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

hvis man bruger de almindelige vridere så vil der komme problemer udendørs.

 jeg tænkte på nogen alu profiler som går hele vejen rundt om glasset. i den rigtige farve som vinduet burde det ikke se så slemt ud. og hellere "lidt" grimmere udenfor end inde i stuen.

Vi har allerede termoruder i, men de isolere altså ikke så nær så godt som ruderne i vores nye vinduer/dør,  også var det jeg tænkte om man ikke kunne lave en forsatsrude udenpå.

Der kommer vel ikke problemer med dug hvis der er lidt udluftning til det fri mellem vindue og forsatsrude.

Men hvis du ikke laver dem tætte, så virker de ikke efter hensigten, da det er den stillestående luft der isolerer i et forsatsvindue (en simpel termo rude).
Hvordan vil du i øvrigt hængsle dem på vinduet, så de enkelte fag stadig kan åbnes uafhængigt af hinanden ?


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det skal så vidt jeg ved laves så der er lidt udluftning, ellers kommer der kondens.  Det gør man vist også når man sætter dem på indvendigt, altså bare på der n udvendige rude.

skal det kunne åbnes? 

Men på den indvendige side er det jo "varm" indeluft der er imellem glassene, den kan du jo ikke bruge på ydersiden.

Hvis du ikke vil kunne åbne dine vinduer, så har du jo ikke nogen flugtveje.... det tror jeg ikke forsikringen synes er en god ide.
På vores første sal havde tidligere ejere sat vinduer i der ikke kan åbnes på det nederste stykke, og det øverste kan kun vippes op... dette blev påtalt i tiltands rapporten....   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

nåh nej de skal ikke dække det hele. De skal kun gå ud over den nuværende ruden og et par cm ind over "karmen" vinduet skal stadig kunne åbnes normalt.  

Det er rigtig sat luften mellem ruden og det nye glas vil være koldere end Hviids det sad på indersiden,  men stadig varmere end ude luften, da ruden jo netop ikke er super godt isolerende. 

Det kan godt være det er en fjollet idé, måske vil ruden bare være dækket af dug 6 md af året, jeg ved det ikke,  det er derfor jeg spurgte om nogen havde prøvet noget lign.  

Vi har haft forsatsruder med trærammer på udv. side af nogle gamle (enkeltglas) sprossevinduer monteret (skruet fast) på selve de sidehængte vinduesrammer. det gav ikke dug på ydersiderne. Til gengæld var det et helvede at vaske og pudse udv. ruder.  

Energirude med varm kant, i løs vægt, monteret i stedet for den eksisterende rude, ender med at blive den billigste løsning tror jeg. Og ikke mindst den pæneste.

Kræver dog at du kan liste dine ruder ud relativt nemt.


Elektronikteknikeren

Jeg har boet i en ejendom fra sidst i tresserne. Her var der helt frem til 10 faste vinduer ud til altanen. De bestod af fast enketlagsglas på indersiden og en oplukkelig del på ydersiden - også enkeltlag.

Det virkede fint. Ingen dug. Til gengæld var der dobbelt så mange flader at pudse.

Helt galt var det på den anden side af ejendommen. Samme princip, men med vippe vinduer, så de skulle vippes ind i rummet, før de kunne åbnes...

Og tro mig, de bliver også snavsede indvendigt.


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis