Forbedre finish ved gipslofter (spartling).

Hej,

Vi overtog sidste år et stort hus, som vi på ret kort tid skulle give den helt store omgang med renovering af gulve, vægge, lofter, køkken og el-installationer. Vi kom sådan set fint i mål med projektet og med et særdeles tilfredsstillende resultat, dog er finishen ved et par af de nye gipslofter ikke helt i top, hvilket irritere mig, så her skal jeg have fundet nogle løsninger, og søger derfor noget erfaring  

I vores stue har loftet nogle buler, hvor spartlen ikke er slebet helt plan med pladerne. Bulerne er ret bløde, men ses især om aftenen, når elektrisk lys er tændt. Bulerne er omkring 8-10 cm brede og op til en halv meter lange. Der er monteret filt og malet. Kan disse buler mon spartles ud, slibes og males - eller er der ikke andet for end at slibe dem helt væk? Og vil strukturen fra malerrullen kunne gøre, at det der evt. Kan undlades ny filt på disse områder?

På vores kontor er problemet omvendt. Her ses der ved lysindfald fra vinduet, at der mangler lidt spartel langs samlingerne på gipspladerne (langs spartelkanterne). Det er svært at mærke, men ses alligevel tydeligt. Er det mon muligt at spartle oven på filten, slibe og så male med et tilfredsstillende resultat?


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kan det ses på et par billeder?

Umiddelbart så nej til den første del. Det er umuligt at få loftet til at blive 100 procent plan da der skal ligges bånd i samlingerne. Hvis det skal laves om skal lofterne fuldspartles og det er ikke engang sikkert det bliver bedre. Du kan prøve så godt du kan at spartle bulerne længere ud så de ikke er så synlige.

Så længe det buler ind kan det sagtens spartles ud. Man kan sagtens spartle på filten man skal bare huske at slibe det ordentligt i kanterne inden man maler det.


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler

Jeg har taget et par billeder, hvor det burde kunne ses: 

Værelse hvor samlingen kan ses. Er det mon muligt at spartle oven på denne fordybning, efterfølgende slibe og så male med samme rulle, som resten af loftet er malet med? 

Loftet i stuen, hvor bulerne tydeligt ses ved lysindfald fra vinduesparti. Hvilken metode vil være bedst egnet her? Jeg er klar over, at det kan være problematisk med lysindfald fra flere sider...


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Ja det ser godt nok lidt vildt ud.

Det første billede du har sendt der kan du sagtens spartle slibe og male med samme rulle. Især da loftmaling er så lav glans burde der ikke være den store forskel på steder der er spartlet og steder med filt.

Det andet billede du sender det ser godt nok lidt mærkeligt ud.

Hvis det var mig der kom ud of skulle lave sådan noget så havde jeg nok valgt at skære filten af rundt om bulen og så prøve at skrabe/slibe spartelmassen plan.


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler

Tror det i sidste ende kommer an på dig selv?

Jeg var i samme situation for nogle år siden. Valgte at reparere og male. Dvs. satte ikke ny filt op på reparations-stykkerne.

Gæster etc. ser det ikke. De syntes alt ser flot ud.

Jeg ser de skide reparationer hver eneste dag og ærgrer mig over jeg ikke smed nyt lag filt på. Næste gang stuen skal males, så filter jeg loftet om.

Så i sidste ende. Hvor nærtagende er du med finishen?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også