2 x 230 V => 400 V til test af ovn

Hej

Jeg har købt en brugt ovn som jeg gerne vil afprøve inden jeg besværer mig med at afmontere den gamle. Den blev købt til 100 kr i et hus der skulle rives ned, og uden mulighed for at prøve den på stedet.

Kan jeg ikke til en hurtig test lave den fornødne kraftstrøm ud af to stikkontakter på forskellige faser?

Jeg vil teste at de er på forskellige faser ved at afbryde en sikringsgruppe ad gangen, men for interessens skyld, kan man måle om  to stikkontakter kører på samme fase? Jeg gætter på et ohmmeter kan fortælle det (uden strøm på faserne, naturligvis).


14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er lidt en cowboy løsning, og man skal vide hvad man laver.

Du kan ikke regne med at forskellige grupper giver forskellige faser.

Du skal tage et multimeter og sætte i måleområde AC volt i et område som tager mere end 400v. 

Så skal du måle mellem fasen i to kontakter, og er de på hver deres fase måler du 400v mellem faserne, og 0 mellem de to nul ledere. 

Hvis de er på samme fase, vil resultatet give 0v mellem faserne, og 230 hvis du finder fase og nul.

Mellem to Kontakter på hver sin fase kan du også risikere at måle 230v hvis du jo kommer til at måle mellem fasen på den ene og nullen på den anden.


Elektronikteknikeren

Men når nu huset er med et komfur, må der vel også være et rigtigt kraftudtag eller?

Du kan også finde en 3faset gruppe ude i tavlen og skrue et 5leder kabel på afgangssiden af sikringselementet.


Elektronikteknikeren

Du kan jo bare afprøve den med 230 V , hvis den varmer så virker den , men hvad siger Hpfi afbryderen ..................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Tak for de hurtige svar!

Ja, det er en cowboyløsning, men den skal også bare bruges til lige at konstatere at ovnen dur. 

Der er kraftudtag bag den gamle ovnen, ikke et stik, lederne er skruet direkte i. Så først skal den gamle ovn afmonteres, ledningerne ud af udtaget, ovnen helt ud, den nye i osv.

Temmelig besværligt hvis nu den nye ikke dur.

Karl smart, hvis man sætter den til 230V er det så ligegyldigt hvilken af faseledninger fra ovnen man prøver med? Og kan man regne med at den virker korrekt og bare varmer langsommere?

Annonce

Ja, hvis du sættet ovnen til 230V, vil ovnen varme med 1/3 effekt og varmer derfor langsommere. Du sættet de to faseledninger i stikkontakten


fase

Du skal bruge begge faseledninger som du sætter 230 V på fx fra en alm stikkontakt , og den varmer noget langtsommere........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Denne test giver så ikke svar på om isolationsforholdene er iorden, til det skal du også have en jordledning på; men hvis en af dine 230 volt er trebenet bruger du bare jordbenet der, ifald det er “aktivt”. Det kan du måle : fase til jord = 230 Volt. Og varm ovnen godt igennem, ofte kommer afledningen først lidt inde i processen; men det kan så være fugt der bare skal tørres ud, og så er den god igen.


"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"

Et det en ovn eller et komfur der er tale om?


Elektronikteknikeren

Det er kun en ovn, Voss IEL-671-1

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis