Emhætte over ventilationsanlæg

Jeg er ved at planlægge ventilatinsanlæg i vores nye hus. Huset er 203 m2 og laves som passivhus med et Compact P anlæg fra Nilan. Alt ventilationsrør kører i taget i isoleringen. Det er faldt tag med i-spær i træ, som vi fint kan kører ventilationsrør igennem. Jeg er noget i tvivl om jeg skal køre vores emhætte gennem anlæget.

Det der taler for er at vi på den måde sikre sug i emhætten da der ikke skabes vakum i huset når emhætten kører. I stedet vil anlægget skrue ned for udsugningen fra badeværelserne når emhætten startes og derved få nok kapacitet til at suge fra emhætten. Men hvordan fungere det i praksis? Der er naturligvis fedtfilter på emhætten så der ikke kommer fedt i ventilationsanlæggets varmeveklser og i kanalerne. Men virker det ok?

Da vores anlæg også vil producere brugsvand er det en fordel at vi kan få varmegenvinding fra emhætten, men jeg er ligeså  interesseret i at undgå vakum i huset og detilhørende manglende sug fra emhætten.

Man kan selvfølgelig åbne et vindue når emhætten køre, men det strider meget imod princippet i et pasivhus at man blæser varm luft ud og lader den kolde luft fise ind.

Har nogle her erfaring med emhætte over ventilationsanlæg og om det kører fint? Selvom det er vigtigt med energispild osv, er det trods alt vigtigt at vi få suget mados væg effektivt.


eliteMario
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er der virkelig ingen herinde der har en løsning med emhætte over ventilationen der kan dele lidt erfaring?


eliteMario

Der er et par indlæg på lds som du kan søge på. Synes aldrig at jeg har fået et klart svar på hvordan det gøres, endsige en klar opbakning fra nogen af fabrikanterne. Men jeg har heller ikke læst nogen horrorhistorier om setups der ikke har virket ordentligt. Skrækken er vel at der kommer fedt i rørene. Men det har jeg ikke læst eksempler på.

Milan skulle vist nok have et spjæld der er beregnet til det. Den kan du evt søge efter.

I de fleste typehuse virker det som om at man løser opgaven ved at installere emhætter med recirkulation igennem et kulfilter.

Som firma monterede jeg den første udsugning med varmegenvinding i 1977. Det var en Svensk system Kanthal og virkede i modsætning til kryds vekslere efter modstrøms veksler princip. 2 pakker med aluplader hvor ud og ind luft skiftedes til at passere i dem. Jeg nåede at sælge 5-6 anlæg før de udgik af det danske marked ( navnestrid med Kantherm) 

De anbefalede at man kørte emhætte og eventuel tørretumbler igennem anlægget. Det skete med et motor spjæld som et T og udsygningsmotor gik op i hastighed. Altså en emfang uden motor. 

Senere i 90`` rne har jeg set Genvex bl.a. fraråde det på deres anlæg. Deres argument er netop fedt i veksler og rør sat op imod den forholdsvis lille luftmængde hvis man nøjes med at tænde under madlavning. 

Nu har vi jo endnu mere fokus på genvinding af alt varmen, så det system med aktiv kulfilter emhætte der smider luften tilbage i rummet tiltaler også mig.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

hej jeg læser det som om det er nybyggeri? Synes du skal prøve at læse dette: https://www.bolius.dk/koeb-af-emhaette-18975/ 

Især under afsnit (Skal emhætten have udsugning ført til det fri eller have et kulfilter?)

Jeg tænker du kan køre emhætte over ventilationen men kontakt Nilan for at få et korrekt svar. 

Udklip fra BR18                                                                                                                           

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis