Lag i terrændæk

Hej

Jeg er i gang med at renovere et kolonihavehus hvor vi har gravet ud til terrændæk.

Jeg har gravet cirka 45 cm ned, og tænker at der skal være et bundlag på cirka 12-15 cm inden 225 mm flamingo.

Nu er mit spørgsmål hvad der vil være det bedste materiale til det? Vasket sand, Perlesten, Ærtesten eller noget helt fjerde.

Har overvejet lecanødder men så bliver det en helt anden pris og vil helst holde omkostninger ned, men det skal selvfølgelig også være i orden.

På forhånd tak

Nis

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kunne jo også ligge et tykkere lag flamingo, og så bare et tyndt lag afrette sand, som du stamper op.



Vi prøver igen, i morgen --

Kunne man også, men flamingo ikke den billigste løsning?

Så vidt jeg har læst mig frem til så virker det nedeste lag flamingo ikke som isolering hvis der ikke er et kapillarbrydende lag. Så tænker jeg at sand eller lignende er et billige alternativ hvis det fungere som kapillarbrydende. 

Eller er jeg helt galt på den? 

Du er ikke helt galt på den, men lidt. Det nederste lag virker ok som isolering i langt de fleste tilfælde, men er der opstigende grundvand, så virker det mindre, Det trækker ikke vand så det isolerer udmærket under vand, men vandet vil jo stå op imellem plader, så det er lidt nedsat funktion. 

Ellers skal du bruge ærtesten eller lignende som kapilærbrydende lag , det suger ikke vand, men bliver også fyldt med vand ved opstigende grundvand.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Kan man godt ligge flamingo direkte på Ærtesten? Skal ærtesten have en tur med pladevibratoren eller er det nok trampe på det?


Du kan lige så godt lægge mere isolering på afretter grus. Da du så får..ja mere isolering. 

Polystyren er jo kapillarbrydende i sin materialeegenskab. Derfor bruger man ikke så ofte småsten længere, men ofte bare afretter sand under flamingoen. Selvfølgelig under hensyntagen til de lokale forhold, men ofte er sand nok.


Elektronikteknikeren
Annonce

Man kan godt lægge flamingo direkte på afrettet lag af ærtesten. Du kan kun stampe i dem med - - - snesko. De falder ikke yderligere sammen


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Og de der sko som gulvmaleren bruger...🤣


Elektronikteknikeren

Jeg har gravet ned til jeg har mødt sand, så alt muld væk, så burde det være stabilt nok hvis jeg bare afretter det med sand eller sten?

Flamingoen er jo tiltalende frem for 10+ cm sand eller sten, er jo en anelse lettere :-)

Så jeg bygger det op som følgende

-Beton(med rionet)

-Flamingo(300mm)

-"Jorden" afrettet med cirka 5 cm sand eller sten


Det håber jeg ikke det er helt ude i hampen.


Det er super fint, og helt på højde med moderne helårsbyggeri.

Husk at rionet skal klodses op så det ligger nogle cm. oppe i betonen. Der fås lister og fødder til opgaven.

Husk også randisolering rundt om betonpladen.


Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis