Uponor gulvvarme til lav byggehøjde

Vi er ved at lægge Uponor gulvvarme til lavhøjde. Dvs. plastikplader, gulvvarmeslanger og flydespartel og en max højde på 18 mm. Vi har modtaget denne strengtegning fra Uponor i går eftermiddags (efter at have ventet meget længe på den og rykket dem adskillige gange). Men den er fuldstændig ubrugelig!
Når vi kun har 18 mm i højden, kan vi ikke lave de lange klumper af rigtig mange slanger, som de vil have, vi skal køre gennem bl.a. stuen. Det kan absolut heller ikke lade sig gøre at slanger krydser hinanden.
Der er kørt slanger under indervægge og under opmurede brusekabiner, ikke bare én gang, men flere gange. Der er lagt slanger under vores opmurede kogeø og under køkkenelementer og køleskab.

Jeg er selv uddannet teknisk tegner og bygningsingeniør og ved derfor lidt om det her. Men er ikke så meget inde i VVS, så jeg har brug for hjælp.

1. Jeg kan selv tegne kredsene, men hvor lange må de være? Uponor har regnet længste streng 76 m, men umiddelbart kan det ikke lige lade sig gøre med så mange kredse, så tænker at gøre dem længere og have flere, hvis det er muligt. Men tænker om der er pumpe på og pumpen så er stærk nok? Har en lidte over alt vi har bestilt (en liste en VVS’er eller Uponor selv har udarbejdet), hvis det kan hjælpe!

2. Hvordan får jeg så mange slanger gennem en almindelig døråbning? Lægger jeg dem tættere end de 100 mm de foreskriver og får jeg problemer med dette? Og hvad når de nu stadig ikke kan være der, selvom de ligger tættere?

3. Er det muligt at at køre en slange fra varmeanlæg og ned i den ene ende af huset og så lave et “fødested” til flere kredse der, fx inde i et skab? Så jeg køre kredse derfra? Og hvad skal jeg bruge for at gøre det? (Har måske allerede noget der kan bruges, da jeg har nogle fordelerrør)

Please hjælp med alt hvad I ved om dette. Er presset på tiden 😬

På forhånd tak.

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftede filer:

Det er lidt optimistisk og opvarme et helt hus med den gulvvarme type, men kan da muligvis godt lade sig gøre. 

Hvad jeg lige kan se på uponors hjemmeside er makslængden 70 meter, men det kræver vist en lidt mere nøjagtig udregning af husets varmebehov. 

Det er nok ikke lige det du vil høre, men hvis du kun har 18 mm til at køre slanger rundt i er det fuldstændig umuligt at lave det system. Alle føderør både frem og tilbage skal jo også have isolering på frem til rummet de skal opvarme, de fylder vel omkring 30 mm alene i højden.

Hvis jeg var dig ville jeg nok lige overveje en ekstra gang hvad der skal gøres, så du ikke ender med et hus der ikke kan varmes ordentligt op. Hvor langt er du nået i projektet ?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg vil også sige at det er det forkerte system til så stort et projekt. Det er mest beregnet på at man kan retrofitte enkelte rum som f.eks. køkken og bad, men til et helt hus skal du op i et "rigtigt" gulvvarme system.

Hvad er underlaget i øvrigt? Kan du beskrive gulvets opbygning nærmere?

Hvordan er isoleringsforholdene under gulvet?


Elektronikteknikeren

Inden vi startede projektet, havde vi forskellige fagfolk ude og kigge. Vi fik anbefalet dette system og har snakket med Uponor inden start.

De har på intet tidspunkt udvist nogen former for upålidelige eller tvivl omkring denne løsning.

Vi er nået så langt at alt gulv er oppe, alle materialer er leveret. Plastikplader er lagt og vi mangler kun at lægge gulvvarmeslangerne, så det var her vi gik i stå, da tegningen fra Uponor ikke er brugbar.

Vi har gulvopbygning:

Kapilarbrydende lag, 100 mm sundolitt, 100 mm beton og så har vi smurt en primer på som skal lede varmen op og ovenpå den har vi lagt plastikpladerne. Den flydespartel vi har købt og fået leveret er også den bedste og med noget metal i, så den skulle fordele varmen bedre og samtidig lede varmen opad.

Tidligere ejere har fået efterisoleret i hulmur samt efterisoleret på loft, så der ligger 300 mm.

En energikonsulent har regnet på systemet, også i forhold til varmepumpen til det nylagte jordvarme og umiddelbart så han heller ingen problemer. (Han er ikke Uponor mand)

Jeg er selv uddannet teknisk tegner og bygningsingeniør og har derfor lidt viden på området, bare ikke på VVS-delen. Jeg har forsøgt at tegne en strengtegning, hvor jeg overholder kredslængde på 60-65 m. Jeg kører alle slanger forbi ydervægge som det første og bore igennem fuldmurede indervægge for at spare slangelængde og plads. På den måde tænker jeg at jeg stopper det værste kulde fra ydervæggen.

Der bliver ikke isoleret rør, da de ligger ved ydervæg i gennemgangsrummene og de ligger så langt ude at man ikke rigtig kommer derud. Der er ikke plads til isolering og i sidste ende kommer vi til at holde stort set samme temperatur i alle rum samtidig med at alle døre altid er åbne. Kun til badeværelse og bryggers er ofte lukket.

Jeg har snakket med forskellige VVS’er omkring afstand mellem slanger i kredsene. Uponor anbefaler vidst 100 mm, men kan se på tegningen at de nogle steder ligger med 150 eller 200 mm. Jeg tænker derfor om man kan lægge skiftevis 100 og 150 mm i en rund kreds for at spare længde.

Det er et virkelig stort projekt og jeg håber virkelig det bliver godt. Hvis I har indvendinger/kommentarer/gode råd ud fra denne beskrivelse af min viden pt, så del endelig.

Så det vil sige der er 18 mm tilbage + gulvbelægning fra det 100 mm betongulv til færdig gulvhøjde ? 

100 mm isolering vil jeg nu altså heller ikke mene er meget til gulvvarme.

Det må være sket nogle misforståelser mellem jer omkring opbygningen.

Grunden til at man isolere rør(og riller dem ned i isoleringen under betonlag) er for at man kan styre temperaturen i rummet. Hvis du bare lader alle rør kører igennem de andre rum vil jeg tro du får svært ved at styre temperaturen.

Du bliver nok nødt til høre uponor hvad deres tanker er med føderørene til de enkelte rum.

Undrer mig også lidt over deres tegning, med den store afstand inde midt i alle rum.


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

De har selv hentet både plan og snittegning på weblager, så der burde ikke herske tvivl om opbygning.

Jeg kan godt se det med isolering, men det er ikke noget de har medtaget i deres løsning.

Okay. Det med isoleringen kan måske godt gå, giver bare et noget større varmetab. 

Det der ville bekymre mig mest er regulering af rumtemperaturen hvis slanger til de forskellige kredse kører igennem andre rum. 

Du kan se det hele om systemet her og udregninger. Går udfra det er dette system.


https://www.uponor.dk/vvs/produkter/gulvvarme/minitec-gulvvarme


Jeg ville hellér ikke vælge sådan et system når det er så stort. Men det er jo gjort nu.

Men m.h.t. isolering af rør igennem andre rum, skal du ikke være så nervøs. Du kører bare med så lav blandetemperatur som muligt, og kan måske helt undgå styring med termostater og telestater. Men ellers således at termostater kalder på varme det meste af tiden. Så har det minimal betydning om varmen afsættes i det ene rum eller det andet. 

I en anden tråd så jeg en god beskrivelse på den praktiske brug af det system: Når nogle siger at det er for kold giver jeg den et par millimeter op på den fælles termostat, og omvendt hvis nogen siger det er for varmt. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja, det er lige præcis det system.

Det er desværre lidt svært at tage udgangspunkt i, da de på videoen kun kører med ét rum, og ikke flere, hvor slangerne skal køre igennem.

Jeg er ikke så bekymret for rumtemperaturen, da vi kører alle slanger var varmtvandsbeholder og direkte til ydervæg. Slangerne kører så langs ydervæg ud til det rum de skal forsyne.

Du bliver ved med at fremhæve slangetræk op ad ydervægge som en særlig kvalitet. 

Jeg misser muligvis din pointe, men det er meningen at soklen skal isoleres fra flydespartelen så der netop ikke trækkes en masse varme ud gennem ydermuren. Da der ligger kæmpe varmetab i sådanne kuldebroer.

Har uponor lavet en rentabilitetsberegning på det valgte systemet kontra konventionelt gulvvarme med rionet og 300mm isolering?


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også