Uponor gulvvarme til lav byggehøjde

Vi er ved at lægge Uponor gulvvarme til lavhøjde. Dvs. plastikplader, gulvvarmeslanger og flydespartel og en max højde på 18 mm. Vi har modtaget denne strengtegning fra Uponor i går eftermiddags (efter at have ventet meget længe på den og rykket dem adskillige gange). Men den er fuldstændig ubrugelig!
Når vi kun har 18 mm i højden, kan vi ikke lave de lange klumper af rigtig mange slanger, som de vil have, vi skal køre gennem bl.a. stuen. Det kan absolut heller ikke lade sig gøre at slanger krydser hinanden.
Der er kørt slanger under indervægge og under opmurede brusekabiner, ikke bare én gang, men flere gange. Der er lagt slanger under vores opmurede kogeø og under køkkenelementer og køleskab.

Jeg er selv uddannet teknisk tegner og bygningsingeniør og ved derfor lidt om det her. Men er ikke så meget inde i VVS, så jeg har brug for hjælp.

1. Jeg kan selv tegne kredsene, men hvor lange må de være? Uponor har regnet længste streng 76 m, men umiddelbart kan det ikke lige lade sig gøre med så mange kredse, så tænker at gøre dem længere og have flere, hvis det er muligt. Men tænker om der er pumpe på og pumpen så er stærk nok? Har en lidte over alt vi har bestilt (en liste en VVS’er eller Uponor selv har udarbejdet), hvis det kan hjælpe!

2. Hvordan får jeg så mange slanger gennem en almindelig døråbning? Lægger jeg dem tættere end de 100 mm de foreskriver og får jeg problemer med dette? Og hvad når de nu stadig ikke kan være der, selvom de ligger tættere?

3. Er det muligt at at køre en slange fra varmeanlæg og ned i den ene ende af huset og så lave et “fødested” til flere kredse der, fx inde i et skab? Så jeg køre kredse derfra? Og hvad skal jeg bruge for at gøre det? (Har måske allerede noget der kan bruges, da jeg har nogle fordelerrør)

Please hjælp med alt hvad I ved om dette. Er presset på tiden 😬

På forhånd tak.

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftede filer: