Erfaringer med akustikplader af mineraluld

Hej,

Jeg er på jagt efter bedre akustik i køkkenet og er blevet lune på disse plader der åbenbart bare kan limes op i gipsloftet.

https://earmark.dk/shop/akustiklofter/earmark-direct-20/

Kan læse de er mindre holdbarer end træbeton / troldtekt, men skulle dæmpe lyd godt, og så er de jo nemme at montere når de bare kan limes op, og derved også nemme og udskifte engang.

Nogle der har erfaringer med disse akustikplader af mineraluld?

/Steffan

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

I forhold til det kompakte og diskrete design, fungerer de udemærket, du skal nok opleve en dæmpende effekt.

Jeg har erfaring med de tilsvarende rockfonplader.


Elektronikteknikeren

Jeg har ikke personlig erfaring med netop den type. Men de ser ud til at være ok. både udseende, vedligehold og dæmpning Jeg vil anbefale at du dækker hele køkkenloftet og ikke bare holder dig til 1 pakke af dem ( 7,2 m2 )

Du skriver at de er nemme at sætte op, og det giver jeg dig ret i. Så skriver du også at de er nemme at udskifte engang, det har du så til gengæld ikke ret i. Så hvis du bor i lejlighed, hvor det kan komme på tale at fraflytte, så skal du opsætte dem på anden måde. 

De er limet op, og hvis du vil rive dem ned har du helt sikkert limstriber med rockwool rester tilbage på loftet. I beskrivelse står der således " De kan ikke nedtages" Desuden står der at limen virker bedst på plane lofts flader. Men selv om du har rustik brædder ville jeg ikke være nervøs for det.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for tip med de ikke kan nedtages. Står også på produkt siden kan jeg se.

Jeg havde tænkt mig kun at fylde mellem omring halvdelen af loftet med disse plader for at få et mønster der ser sådan ud.
https://earmark.dk/wp-content/uploads/2015/06/WEB_middelfart_01.jpg

Lyden er ret dårlig i rummet så kan godt være jeg kommer til at fortryde det. Vil det give forlidt effekt tror i? Køkkenalbummet er ca. 30 m2.

Lyd er en underlig størrelse. Det er som bekendt bølger der kan tilbage kastes fra især hårde flader.( Ekko ) Og så er der noget ligeså under det psykologiske. Når man først har fået problemet ind i hovedet skal der en væsentlig ændring til for man føler at man har fået noget for pengene. 

I et rum har du jo mange kvm. hård flade, vægge, loft og gulv. Her er vægge vel ca. 50 % areal og gulv og loft hver 25 %. For at det skal være super godt skal det hele beklædes gulv og vægge m.m., men det lader sig jo ikke gøre. Det er sikkert kun loftet hvor der er muligheden. 

Så skal du ikke kun vælge det halve af muligheden. Hele loftet skal med for at give en nogenlunde ordentlig lyd absorbtion

Jeg har lige sakset noget fra Fermacel til en anden tråd:

I private boliger anbefales det at beklæde så store loftsflader som muligt med akustikplader for, at opnå den bedst mulige akustiske absorbtion


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis