Tætne røgrør ?

Kan det passe, at der ikke skal noget tætning mellem røgrør (røret der står på gulvet) og røret i loftet? 

Det var der ikke før, hvad jeg kan se.


Mvh. Christian M
 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej,

Ja det kan godt passe. 


På vores tidligere ovn sad der nogle flettede glasfiber "snore" som pakkede det tæt, de samme som bruges i lågen.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Vi har aldrig oplevet nogle problemer. Vi brugte det ikke da vi fornylig havde vores taget af, og heller ikke ved opsætning af skorstenen. 

Røgrøret sidder inden i røgtuden på brændeovnen, og uden på startsektionen på skorstenen. 


Ved brændeovne har jeg aldrig set glassnor e.lign. ved røgrørs- eller skorstens samlinger. Men ved pilleovner er der (underligt nok) altid (røde) gummipakninger ved samlingerne. 

Annonce
TLA skrev den 15-11-2018 11:34:28

Røgrøret sidder inden i røgtuden på brændeovnen, og uden på startsektionen på skorstenen.

Mener du ikke omvendt, så spidsenden sidder røgens retning?


fase
Frank Chr. skrev den 15-11-2018 12:15:46

Ved brændeovne har jeg aldrig set glassnor e.lign. ved røgrørs- eller skorstens samlinger. Men ved pilleovner er der (underligt nok) altid (røde) gummipakninger ved samlingerne. 

 Det er vel ikke så underligt. Ved e brændeovn er det skorstenen der trækker dvs der er et lille undertryk ved brændeovnen. Derved kan røgen ikke sige ud gennem små sprækker. En pilleovn har ligesom et pillefyr en ventilator. Dvs der er overtrykket ved røgrøret. Derfor skal der være tæt for at røgen ikke kan sive.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

S. Fabrin skrev den 15-11-2018 12:40:12

Mener du ikke omvendt, så spidsenden sidder røgens retning?

 Er ikke sikker på hvad du mener, men jeg har lavet en hurtig lille skitse. Røgtuden er i bunden, og skorstens start sektion foroven.



I toppen har du spidsenden inde skorstenen, men ved brændeovnen ville jeg have en muffeende i stedet for en spidsende, som vist på din skitse. Altså kraven på røret går ud over tilslutningen på brændeovnen, med mindre det er foreskrevet som vist på din skitse.


fase

Måske jeg ikke forstår det helt rigtigt - beklager   Men bottom line er vel at han bare samler det igen, og ikke bekymre sig om sit spørgsmål.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis