Tilslutning af komfur, 30A, en fase?

Der var en veninde der spurgte mig om hvordan man tilslutter et komfur når hun kun har 2 x 13A i tavlen. Jeg kunne ikke se stikket og ledningen, men i manualen står der 230V, 30A (!) og 3x4mm2 samt en kabelkode som jeg desværre ikke kan huske, andet end at den sluttede på xxxx .... RG.

Det har jeg da aldrig hør om før. Det lyder som om de mener een fase, nul og jord i et monster kabel? Bruger man ikke tre faser mere?

Der var en veninde der spurgte mig om hvordan man... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Sådan er det i mange ældre lejligheder, hvis folk ikke har skiftet fra bygas til EL. Så skal der ikke så meget til og hvis man har smeltesikringer kan man godt slippe afsted med at trækker lidt over i et par minutter, uden at propperne springer. Jeg har klaret mig med 2 x 10A i snart 20 år, selvom jeg har elektrisk ovn.

Elektrisk ovn fås i mange størrelser, og på denne specifikke komfur er det kun ca. 1/4 af den samlede effekt. 

Du har fuldstændig ret i at smelte sikringer skal kunne tåle noget overbelastning Dine skal kunnn tåle 15 A i 1 time fra kold  tilstand.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du skal nok på jagt efter et andet komfur☹️  Det fremgår ikke af det indsatte fra manualen, at den kan kobles på flere faser. 


Det fikser jeg...

Nu har vi ikke fået at vide, hvilket komfur, det drejer sig om, og hvordan tilslutningsskemaet ser ud. Det ville være rart, om der blev sat et billede af tilslutningsskemaet ind, så det ikke var nødvendigt mere eller mindre at gætte i blinde. Så lad os få et billede af tilslutningen.


fase

Hej igen ... :-)

Det er et Blomberg HKT 8030. Jeg kan ikke få øje på nogen skemaer i manualen udover det der allerede er postet. Jeg ved ikke om hun har fået købt noget der ikke kan tilsluttes, men jo, det er påfaldende at der står 1x32A og 3x4mm2.

Annonce

http://www.blomberg.dk/Files/Images/shop/blomberg/brukermanual/HKT8030_DA.pdf

Har du kigget bag på komfuret. Der sidder tilslutningsskema normalt. Du har ret i at brugsvejledning ikke giver det ønskede svar. Den plejer at give mulighed for  1 - 2 og 3 faset tilslutning

Jeg har hverken set eller tilsluttet enfaset ( og derved 32 A sikringer foran et almoindeligt komfur i DK 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nej. Jeg har ikke set det. Det havde været en og levere det, så det var pakket ud og skubbet på plads og hun havde fået besked om at der skulle en elektriker på. Jeg fik ikke selv trukket det ud og kigget efter. Så må jeg prøve at kontakte Blomberg. De må da vide det .. :-)

Tag dog bare og træk komfuret ud fra væggen og se efter om der ikke er et skema. Det plejer der at være.


fase

Det er et normalt komfur der helt almindeligt sælges i DK. Så det kan helt sikkert tilsluttes som vi skriver


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis