Ny gruppetavle til helt nyt el...

Hej

Jeg er ved at renovere og er kun lige gået i gang før nogle af håndværkerne mangler strøm her.

Jeg har haft besøg af en elektriker og han siger at jeg bare skal købe den gruppetavle jeg ønsker da han ikke har den model (en med låge) og så skal han nok montere den. Jeg har rigeligt strøm ind i boligen.

Han synes at jeg skulle koble rummene sammen efterhånden som jeg kom frem på 3 x 13amp grupper. Køkkenet delt på 2 grupper.

Jeg har 125m2

Jeg tænker selv at jeg vil koble på denne måde på 4 grupper og høre hvad i tænker:

Gruppe 1:

Soveværelse, Kontor, Gæstetoilet, walk in,

Gruppe 2:

Badeværelse, Entre, stue

Gruppe 3:

Køkken (køleskab, lys, microovn, opvasker), bryggers,

Gruppe 4:

Køkken (stikkontakter over bordplade, kaffemaskine)

5x2.5 16 amp gruppe 1:

Ovn+kogeplade

5x2.5 16amp gruppe 2:

Vaskemaskine, Tørretumbler, 16 amp ce-stik til håndværkere

Hpfi relæ.

Det ville passe godt sådan da det er rækkefølgen jeg renoverer i og derfor kan få elektrikkeren til at slutte en gruppe til ad gangen.

Hej Jeg er ved at renovere og er kun lige gået i... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg så ikke at der var tale om 3 polede lysgrupper. Det var noget man brugte fra midt i 70`rne og nogle få år frem. Det er en meget dårlig løsning.

Hvis du får adskilt en nulklemme på en af disse grupper fordeler spændingen sig på en måde så de små forbrugere får 300-380 v medens de mest belastede dele af gruppen får måske 20-50 V

Det brænder radio, Tv o.s.v. af.  Og det er set mange gange i de tider der var luftledninger rundt. For det var samme problematik.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

3 polede lysgrupper?

Der er 

4 stk 1 fasede lysgrupper

2 stk 3 fasede...

Jordklemme i tavle

Nul klemme i tavle

3 faset 16 amp 5x2.5 kabel ud til ovn, kogeplade for at bruge en fase til hver

3 faset 16 amp 5x2.5 kabel ud til vask og tørretumbler for at bruge en fase til hver... kunne måske godt være en 13 amp.

Er det ikke sådan man gør det?

Det er fordi du lister både

2 stk 3 fasede...

og

3 faset 16 amp 5x2.5 kabel ud til ovn, kogeplade for at bruge en fase til hver

3 faset 16 amp 5x2.5 kabel ud til vask og tørretumbler for at bruge en fase til hver... kunne måske godt være en 13 amp.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rustkongen skrev den 15-11-2018 05:54:48

3 polede lysgrupper?

3 faset 16 amp 5x2.5 kabel ud til vask og tørretumbler for at bruge en fase til hver... kunne måske godt være en 13 amp.

Er det ikke sådan man gør det?

 Nej ikke hvis du spørger mig 🙂

Prøv at se hvad hvad El.. Skriver.. De kommer til at dele nul.. 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

jeg kan ikke se Rustkongen skriver 3 polede lysgrupper nogen steder?

Det må være en taste fejl i det første indlæg. Der skulle stå 4x13amp og ikke 3x13amp?

Rustkongen skrev den 14-11-2018 21:16:47


Jeg er ved at renovere og er kun lige gået i gang før nogle af håndværkerne mangler strøm 

Han synes at jeg skulle koble rummene sammen efterhånden som jeg kom frem på 3 x 13amp grupper. Køkkenet delt på 2 grupper.

Jeg har 125m2

Jeg tænker selv at jeg vil koble på denne måde på 4 grupper og høre hvad i tænker:

dvs. 4stk 13A 1P+N 

2stk 16A 3P+N

Annonce
primo-ct skrev den 15-11-2018 08:07:26

jeg kan ikke se Rustkongen skriver 3 polede lysgrupper nogen steder?

Det må være en taste fejl i det første indlæg. Der skulle stå 4x13amp og ikke 3x13amp?

dvs. 4stk 13A 1P+N 

2stk 16A 3P+N

 Lige præcis min tanke... Elektrikkeren siger at 3 lysgrupper er nok men 4 passer bedre i min rækkefølge...

Det er sgu underligt at når man kigger på færdigbyggede gruppetavler er der ikke ret mange med 2 stk hpfi... Men det er da en god idé 😊

Det er sgu underligt at når man kigger på færdigbyggede gruppetavler er der ikke ret mange med 2 stk hpfi... Men det er da en god idé 

Kravet skal først være opfyldt fra næste år.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis