Høj relativ luftfugtighed i soveværelset.

Hej LDS'er

Vi har nu i længere tid oplevet problemer med høj relativ luftfugtighed i soveværelset.

I starten troede vi det var fordi byggematerialerne ikke var tørre (massere af spartel på de skæve vægge i forbindelse med huset er blevet gennemrenoveret), men nu er der gået 12 måneder og det kan nu udelukkes.

Vi har for ca. et halvt år siden fået lavet hulmursisolering da væggene var meget kolde især i soveværelset og hulmursisoleringen var faldet meget sammen.

Det virker til og have hjulpet en del, men luftfugtighed er fortsat for høj synes vi.

Har lavet ny måling af ydervæggene på indvendig side, og den er mindre end 0.5 grader koldere end rum temp, så der er ikke meget varme tab.

I soveværelset er luftfugtighed omkring 72% når vi står op og 65% (ved 19.3 grader) når vi kommer hjem fra arbejde (målt de sidste par dage). Vi lufter ud hver morgen og hver aften og her kommer procenten hurtigt ned alt efter årstiden og vejret.
Jeg har kalibret lugtmåleren og de ser ud til at virke godt nok. 98-99% efter 3 min i våd køkkenrulle.

Luftfugtigheden er altid lavere i de andre rum pt står køkken og stue på 55% hvor det er 65% i soveværelset og forskellen bliver jo så kun større når vi sover. Vi sover med døren på klem men med lukket vindue.

Vi synes det er blevet bedre efter vi i fik lavet hulmursisolering, før forbedringen var luftfugtigheden ofte over 80% når vi stod op, det er altså nu forbedret til 72%. Men er fortsat for højt.

Det jeg ikke forstår er at ved 75% kan / vil der opstå svamp på væggene. Er vi de eneste i verden der sover med lukket vindue :). Soveværelset er relativt lille (10-11m2), er der simpelthen for lidt luft cirkulation ved “kun” 2 udluftninger om dagen.

Hvad er jeres erfaringer? Hvad kan vi gøre? skal vi bare til at sove med åben vindue eller anskaffe os noget automatisk udluftning / ventilation?
Tak!

Med venlig hilsen
Steffan

Hej LDS'er Vi har nu i længere tid oplevet... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

jeg ville personligt have det lidt skeptisk mod de råd om at sænke temperaturen, lav temperatur kan give kondens på vægge og andre flader med mug som et resultat.

det er helt korrekt hvad andre skriver at varm luft kan indeholde mere fugt, desværre skal fugten jobet sted hen hvis man sænker temperaturen. dvs IKKE en god løsning hvis man alene sænker temperaturen.


hvis fugtighedden er for høj skal den transporteres væk.

den simple er at åbne vinduer og være beredt på en lavere temperatur om vinteren, alternativ får i et genveks anlæg (evt blot et lille på loftet)

en brændeovn har det også med at tørre ud, og tørring af tøj indendøre er ligeledes en dårlig ide.

et genveks anlæg skal have afløb da det specielt om vinteren producere en del vand.


jeg selv har genveks, og her skal det skrues op i hastighed om vinteren for at sikre en begagelig luftfugtighed uden konsens/mug ved vindues kanter

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også