Hvilken slags tagplade har jeg?

Hej alle

Jeg er lidt på herrens mark efter at have renoveret bryggers og skiftet fyret ud med en varmepumpe.

Alt gik fantastisk, og med god hjælp herfra.


Eller... Ihvertfald næsten alt :D


Jeg mangler kun at få pillet min skorsten ned, der er ført igennem flere tagplader.

Det store problem er for mig at jeg simpelthen ikke kan finde den slags tagplader jeg har liggende.


I følge bygge tegningerne af huset, skulle det være Cembrit B6 plader. Men det er det bestemt.

Det ydre mål passer på B6, mens bølgerne ikke passer. B6 har 7½ bølger med en afstand på 15cm.

Mine derimod har 6½ bølge på en hel tagplade, med en afstand på 17-18cm mellem toppene.


Hvad er det dog jeg har liggende på taget?

Er det en B7, men som helplade?


Mvh Jonas




Jonas
Hej alle Jeg er lidt på herrens mark efter at have... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Orla Nautrup skrev den 28-11-2018 10:40:25

Der er ikke tale om et Cembrit produkt

 Nogle ideer om hvor vi så er henne?


Jonas

Som tidligere nævnt tag en 1/1 række væk ude ved gavlen og sæt nye B9 i der. Det giver så 5 hele plader der passer til din reperation. Så har bølger ikke nogen betydning. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ud fra vedhæftet Cembrit pdf fil, side 2, med ende profil, ligner fotoet ikke B7 plader. Rundingen, i toppen på B7 er for lille i forhold til fotoet.

Såfremt den højre røde streg, på fotoet, er sat korrekt, er det lidt underligt at pladen går 'en ekstra bølge ind under, samt lidt mærkelig afslutning på pladen. Det bevirker så at bredden/antal bølger ikke passer med nutidens B9 plader. 

Skal ikke kunne sige om man tidligere har ændret på pladebredden, den gang Cembrit havde andet navn.

Orla er nok i 2 sind om det er det ene eller andet.  

Mit forslag, få fat i en B9 plade, det er nok ca. 200 kr., så se hvor godt de matcher. Du kan måske være heldig, ved at kikke i containeren, på genbrugsstationen. 

Det er trods alt nemmere at starte med 'en plade, end at begynde og lægge nye plader op for enden, samt "slås" med de 2 sidste taghætter.


https://etexnordic.dk/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=%2fFiles%2fFiles%2fDocuments%2fB%c3%b8lgeplader%2fDk%2fIvarcem+700T%2fProduktdatablad_ivarcem_600R_og_700T.pdf


Har fundet den her. 

Ivarcen 700t. Kunne det være den? 

Det ligner meget, ud over den sidste bølge? 


Jonas

Den har jeg også set på, tidligere på dagen, uden nogen brugbar konklusion.

Nuværende datablade, Ivarcen 700T og Cembrit B9 ligner meget hinanden, i højde og bølgeafstand.

Det mærkelige ved din plade, fra fotoet, er 1½ bølges overlæg, i begge sider.

Nu er det jo en stålskorsten du har, med begrænset hul, i forhold til en muret skorsten.

Har du tænkt på at lukke hullet med f.eks. PERFORM flexibel inddækning? Det der erstatter blyplade.

Uanset hvad du gør, får du det ikke til helt at ligne, det eksisterende tag.

En anden eller tredje måde var at skære toppen af stålskorstenen, og så sætte en hætte på toppen af det afskåret rør, samt fjerne røret nedenunder taget.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis