Badeværelse på Repos

Hej kloge mennesker,

Vi planlægger at bygge/udvide badeværelse på 1. sal. Som det er i dag og vist på tegningen, er der allerede etableret et toilet på første sal. Vi ønsker at udvide toilettet så det også indeholder et bad. Derfor vil vi inddrage noget af reposen (se "efter" plantegning således at toilettet udvides med bad ud til reposen. Der skal slås en væg ned og afløb skal føres ud til reposen hvor brusenichen skal være. Derudover skal der bygges et vådrum op på reposen. 

Mit spørgsmål er, ville en repos kunne bære en sådan konstruktion? Og skal der en ingeniør til at lave formelle beregninger eller vil en murer/tømrer kunne gøre det? Det er også med henblik på at der formentlig går nogle tværgående bjælker på reposen som skal skæres til for at kunne føre afløb igennem. Håber i kan hjælpe med input :-)

vh

Saalob

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror ikke der er problemer med bæreevnen umiddelbart. Nu er tegning ikke målsat og der er ikke angivet placering af bjælker, men en bruse niche vejer ikke særlig meget. Men umiddelbart vil jeg tro at rummet er så lille at det hele skal være vådrums sikret. Altså skal toilet delen også nedbrydes og gulvet skal have fald mod bruser. 

Gulvet skal laves som man forestiller sig et bassin således at ved uheld kan der stå mindst 3 cm vand over afløb i bruser. Denne højde består delvis af faldområdet ( bruseniche ) og delvis af tætning1-2 cm op ved dør.

Gennem skæring af bjælkelag er i sig selv et problem, men ikke uoverstigelig. Jeg vil tro at bjælken der skulle have passeret trappeopgang allerede er skåret væk og der er lavet udlignings bjælke. Hvis der skal bores i bjælker er det bedst så tæt på muren som mulig, og med ekstra forstærkning af bjælker bagefter.

Men når det er sagt så skal det helst undgås, og det kan i blandt gøre ved at tænke helt anderledes omkring afløb. 

Bruseafløb behøver kun at være 40 mm rør og det skal ind i siden på faldstamme. ( husk at købe f.eks. linieafløb MED vandlås ) 

Det kan så føres ud imod muren og fræses ind i muren nedenunder så man kommer hen til faldstamme Uden at skære i bjælker. Skal der etableres gulvvarme skal slanger også føres til teknikrum. 

ELLER afløb kan placeres ved indgangen til bruseniche så der måske ikke er bjælker der skal krydses.

Jeg vil anbefale at gulvet laves i svejset vinyl ( godkendt firma ) Det alene kan udgøre vådrums membran på gulvet og 10 cm op. Når så vinyl er svejset på laver man traditionel vådrums membran på væggen og fliser m.m. Afløb skal være type beregnet til vinyl ( Indsats skrues ned så vinyl kommer i pres )


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik og Søren

Tusind tak for tilbagemeldingen og de mange gode input. Jeg vil undersøge med håndværkeren og vvs'eren om det kan lade sig gøre at fræse afløb ind i muren fremfor at føre dem ned til bjælkerne. Den tanke havde jeg ikke overvejet :-)

Vi kunne godt tænke os fliser på gulvet med gulvvarme, så det udelukker vinyl tænker jeg

tak for input

vh

Salam



Både vinyl og fliser kræver meget stabil underlag. f.eks. Sporplader til varmeslanger kræver 30 cm afstand imellem bjælker / trempler. 

Jeg har fra 1984 og til ca. 2002 haft vinyl på gulv i badeværelse ca. som jeres. På grund af dårlig vægbeklædning skulle det laves om. Der ønskede vi ( fruen ) os fliser. Det har jeg fortrudt. Fuger er revnede og netop i disse uger har jeg hugget lortet op i bruseniche, og står med alle problemer, Gulv plader der skulle saves i stykker og hives op UDEN at den del af varmeslanger fik en skramme. Få det bygget op igen så vådrumsmembran kommer godt i kontakt med tidligere, og få den sløjfe af slange til at passe præcis i sporplader. 

Selv om i nu ønsker fliser, så skulle i besøge en gulvmand og se om i ikke kunne ønske om inden i går i gang. 

Jeg vil anbefale vinyl på gulvet da det er meget fleksibel. Så kan i få jeres ønskede fliser på vægge.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis