Rislen i en-kreds varmesystem (6.sal)

Hejsa

Jeg bor øverst og har derfor vores en-strengs varmesystem kørende i loftet hvor det fordeler sig til 3 strenge og går ned igen.

Problemet er dog at der er en ret høj rislende lyd fra rørene i loftet (lydniveauet variere meget iløbet af dagen).

Der er en gammel vicevært som styrer systemet, og da han har haft problemer med at få vand ud i alle strenge har han skruet op for trykket.

Vi har haft to blikkenslagere ude for at kigge på det, og de siger at det blot er luft i systemet og alle radiatorer skal luftes ud. Dog er der en udluftningsventil på loftet til netop udluftning af hovedstrengen.

Er der en proces man kan gennemgå for at finde ud af hvor problemet er og hvad der kan gøres. Det virker desværre som at alle de blikkenslagere jeg har snakket med er ret udvidende om en-kredssystemer.

En anden finurlig ting ved vores system er at der oven på den store hovedstreng i loftet også kører et tyndt rør (en form for retur eller tryk udledning måske?)

mvh

Bjarke

Hejsa Jeg bor øverst og har derfor vores en... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad er der oppe på loftet? Det kunne tyde på at der sidder en "åben ekspansionsbeholder" hvor så det tynde rør bruges til cirkulation for at sikre frostfri beholder. Så må overløbet blive ført et andet sted hen, eller blot ud på taget.

Hvis der er åben beholder, så kan trykket i anlægget ikke hæves, da det er overløbet i beholderen der bestemmer max. tryk.

Rørene kan jo også være proppet af på loftet, men så må der være en stor trykekspansionsbeholder et andet sted, højst samsynligt sammen med varmeanlægget.

Hvordan kontrollerer "varmemesteren" at der en nok vand på?

Søren O

Desværre er der aflåst oven på og det er kun elevator firmaet der har adgang. Men ud fra viceværten som vel også må være en form for varmemester (han bor også i ejendommen) hukkommelse, så er der en ventil på toppen til udluftning, dog kører selve varmerøret måske inde i betondækket og hen til elevatorskakten. Der sidder også en ekspansionsbeholder der oppe, det tager jeg et billede af når jeg kommer hjem, men den er vist ikke sluttet til mere.

Der er fjernvarme og vandet fyldes på i kælderen med en haveslange fra en hane direkte på anlægget. Selvom alt er noget gammelt lort i lejlighederne, så er alt i kælderen nyt (relativt).

Mon der i tidernes morgen har været naturlig cirkulation, for det største rør ser ud til at være min. 1½"/400 mm rør. 

Det store rør bliver mindre for hver forgrening. Jeg går ud fra det er sådan så der er det samme tryk over alle strenge.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis