Luft-luft varmepumpe i kolonihavehus - flere spørgsmål

Jeg skal til at have købt og monteret en luft-luft varmepumpe i mit kolonihavehus, som er under opførsel. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål.

Jeg er opmærksom på, at det kræver en autorisation at tilkoble sådan en varmepumpe. Jeg regner med selv at montere inde- og udedel, og så få en autoriseret til at slutte slanger til, og sætte systemet igang.

1) Jeg kan se, at langt de fleste montører skriver, at der er 4 meter slanger inkluderet i montagepris. Optimalt vil jeg gerne have slanger som er 7-8M lange. Er det problematisk (eller måske umuligt) at føre slangerne så langt? Giver det et meget stort tab af energi? Jeg vil potentielt kunne holde slangerne nede på 4 meter, men så kommer udedelen til at sidde tættere på soveværelse/stue end jeg vil foretrække, af hensyn til støj inde i huset.


2) Har i nogle anbefalinger af mærker/modeller? Huset er ca. 45 m2 indvendligt, og isoleret med mindst 150mm. loftøjden er ca. 2,7M i gennemsnit. Om vinteren skal huset holdes på 8-10 grader, så det er vigtigt at pumpen har en "vinterfunktion" til dette formål.

Eksempelvis er denne model fra Qlima på tilbud i øjeblikket, som skulle klare op til 60-85m2. Jeg forestiller mig at det er bedre med en model, som er lettere overdimensioneret, end en som konstant skal yde max?


Har i ellers andre erfaringer, som jeg kan drage nytte af? :)

Jeg skal til at have købt og monteret en luft-luft... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
anders_ac skrev den 13-11-2018 22:00:27

Så du mener, at det er vigtigt at isolere rørene, eller sørge for at de er så korte som muligt? (Jeg er ikke helt med på teknikken her 😅, men er glad for jeres input)

 De skal i hver fald isoleres. Men 8m skal montøren nok kunne klare at få til at virke...


Elektronikteknikeren
karl smart skrev den 13-11-2018 16:06:37

Normalt er der kølemiddel til en max 7 meter rør , hvis rørerne er længdere så skal der efterfyldes med kølemiddel , og det er lige gyldigt med isolering af rørerne som der bliver foreslået , da der ikke løber varme igennem , det kommer først i inverteren , 

Jeg kan anbefale Bosch eller Panasonic varmepumper , og det er ikke noget du selv kan rode med .

 Det er ikke korrekt. Rørene skal isoleres for at undgå varmetab. Og der med inverteren er heller ikke korrekt. Den styrer kompressorernes rostionshastighed som nogen er inde på!


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Hvis kølemiddelfyldningen er større end 1 kg kræves der et årligt eftersyn jf. Direktivet om trykbærende udstyr. Find det på retsinformation.dk


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Gl. tråd men alligevel. Pr. 1.7.2009 er loven for montage af alle varmepumper/klimaanlæg ændret således at alle anlæg, uanset kølemiddels fyldning, skal monteres af professionel kølemontør. Dette gælder også for anlæg med Kvik/lyn/Quick-koblinger eller lignende løsninger 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis