Hvordan virker en cirkulationspumpe / Hvordan skal rørene strikkes sammen ? (Tegninger)

Hejsa.

 Håber nogen kan hjælpe med lidt information her. Har p.t oliefyr men fjernvarmen ligger ude ved vejen så det kommer på et tidspunkt.
 Jeg går og er ved at renovere en hel del og dertil kommer spørgsmålene omkring cirk. pumpe osv. da jeg ikke har nogen nu.
 Jo der sidder jo en i oliefyret og en masse andet elektronik, magnetventiler osv. men udover det kunne jeg godt tænke mig en cirk. pumpe til brugsvand så der er varmt vand med det samme.

Er bare lidt i tvivl om hvordan sådan en cirkulationspumpe fungere sådan helt lavpraktisk

Har prøvet at udøve mine ekstreme paint skills og lavet et par diagrammer :)


Billede 1:
Sådan her er det sat sammen nu - En beholder i oliefyret som cirkulere varmt vand ud til radiatorerne og sender det mere afkølede vand tilbage igen, Hvor oliefyret så sørger for at varme det der er i beholderen op igen når det er kølet nok ned fra returvandet.
  Varmt vandet har kun 1 streng ud og så er næste stop ellers afløbet.


Billede 2:
Her har jeg prøvet at tegne cirk. pumpe på det varme brugsvand - Går ud fra det er rigtigt forstået at det "bare" er at køre en ekstra streng ud til det bagerste punkt og derudover sørger for at det sidder på cirkulations tilslutningerne på fyret osv. ?
 Men styrings mæssigt er jeg meget i tvivl om hvad pumpen gør, hvad man selv kan gøre/styre den med og hvad der egentligt sker i fyret ?
 Pumpen i sig selv  har div. styringer, eller ? Synes jeg har set nogle grundfos videoer hvor de nævner at de nyeste pumper ligefrem kan lære en brugsmønster og regulere sig selv ind den vej ? Derudover kan de mærke trykforskel og skruer selv om når man tænder for vandet, eller ?
 Så er der brugs for styring af de nyeste pumper eller ej ? Tænker her enten vha. et skema (tidspunkter hver dag) den skal køre/være slukket ? Styret via sensor - Altså, nogen hjemme = den er tændt og styre det hele selv og ingen hjemme = den slukker, evt. helt ? eller hvad kan man :)

Udover styring hvordan virker det så i oliefyret - går ikke ud fra at den cirkulere vandet rundt på fuld skrald som på tegningen - f.eks 70 grader og så køre 70 grader varmt vand direkte ud i kloakken ?
 cirkulere den det tilbage og sender det så i kloakken når det når en hvis temperatur ? eller hvordan fungere det?


Hvis der kommer fjernvarme og derved varmeveksler (tænker veksler fylder mindst og der er ubegrænset varmt vand kontra varmtvandsbeholder ?)
 Sådan nogle vekslere er ret små, så vidt jeg har set - hvordan fungere de mht. cirk. pumper / gulvvarme styringer med shunt osv. ?


Håber nogen kan hitte hoved og hale i mine mange spørgsmål og bare svare på lidt :)

God dag derude !

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

For lige at starte med dine 2 første tegninger. Nr.1 tegning er som din installation er nu. Jeg må for præcision lige rette dig i en enkelt ting. Der er ikke en beholder til dit radiator vand. Returen går ind i bunden af fyret og cirkulationspumpen fører dit radiator vand rundt igennem radiatorer. 

Der er en beholder til brugsvand  Den har en rørspiral inde i sig som gennemstrømmes af det varme radiatorvand og brugsvandet er så omkring denne spiral. Det er ikke blandet med radiatorvand. Ligesom på radiatorer ( ca. 21 grader ) sidder termostat ved varmvands beholder ( ca. 55 grader ) så den typisk varmer det op dertil. 

Når du lukker varmt vand ud ved f.eks. håndvask strømmer der til erstatning kold vand ind i beholder. Du kunne faktisk "nøjes med" at lade den varme hane løbe hele tiden, så ville du have varmt vand med det samme. Men det er vist det man kalder langt ude rent udgiftsmæssig.

Det er her vi skal have fat i cirkulationspumpe til det varme vand. Du skal ganske rigtig have fat i røret ude ved enden med en ekstra lille tynd pex rør. Pumpen trykker så vandet op i varmtvands beholderen hvor det kolde vand også strømmer ind ved forbrug. Det er bare varmt vand den kommer med så det påvirker ikke forbruget med andet end det varmetab der er i rørene når de konstant er varme. 

På din sidste tegning har du afløb til kloak fra varmeveksler. Det er der ikke.

Der findes pumper med din beskrevne funktion LINK



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 12-11-2018 22:37:42

For lige at starte med dine 2 første tegninger. Nr.1 tegning er som din installation er nu. Jeg må for præcision lige rette dig i en enkelt ting. Der er ikke en beholder til dit radiator vand. Returen går ind i bunden af fyret og cirkulationspumpen fører dit radiator vand rundt igennem radiatorer. 

Der er en beholder til brugsvand  Den har en rørspiral inde i sig som gennemstrømmes af det varme radiatorvand og brugsvandet er så omkring denne spiral. Det er ikke blandet med radiatorvand. Ligesom på radiatorer ( ca. 21 grader ) sidder termostat ved varmvands beholder ( ca. 55 grader ) så den typisk varmer det op dertil. 

Når du lukker varmt vand ud ved f.eks. håndvask strømmer der til erstatning kold vand ind i beholder. Du kunne faktisk "nøjes med" at lade den varme hane løbe hele tiden, så ville du have varmt vand med det samme. Men det er vist det man kalder langt ude rent udgiftsmæssig.

Det er her vi skal have fat i cirkulationspumpe til det varme vand. Du skal ganske rigtig have fat i røret ude ved enden med en ekstra lille tynd pex rør. Pumpen trykker så vandet op i varmtvands beholderen hvor det kolde vand også strømmer ind ved forbrug. Det er bare varmt vand den kommer med så det påvirker ikke forbruget med andet end det varmetab der er i rørene når de konstant er varme. 

På din sidste tegning har du afløb til kloak fra varmeveksler. Det er der ikke.


 

Ja du har da ret, der er en beholder til min varme brugsvand Men troede godt nok også der var en til radiatorene da de jo køre rundt uden at det løber i et afløb - Men det fungere så med varmeoverførsel vha. det varme brugsvand, hvis jeg forstår rigtigt ?

 Okay, ja så giver det mere mening med cirk. pumpen !

 Hvordan fungere en varmeveksler så - Som sagt synes jeg de er ret små, og det er, så vidt jeg har forstået, noget med at det varme vand kommer direkte fra forsyningsledningen igennem den, lille?, varmeveksler og så op i vandhanerne/bruseren = du løber aldrig tør for varmt vand ?
 Men hvordan fungere radiator/gulvvarme delen i den installation ? Den kan vel ikke, som i oliefyret, blive varme op af at løbe igennem noget varmt - da der ingen beholder er ?
 Og selvom der måske er en lille beholder i veksleren (i teorien) så hvis man ikke bruger det varme vand bliver radiator vandet koldt, hvis det skulle fungere som oliefyret ?   Så hvordan virker de ?


Tak for svaret !

Nej det er ikke det varme brugsvand der overfører varme til radiatorer, det er radiatorvandet der overfører varme til brugsvand i varm vands beholder. Denne kunne for den sags skyld sidde flere meter fra fyret.  

Energien kommer fra fyrets flamme inde i midten. Omkring denne ligger der en kappe med zig zag overflade, og så en glat yderkappe. Imellem disse strømmer radiatorvandet og bliver dermed opvarmet. 

Du kan sammen ligne det lidt med en elkedel. Der kommer energien i den lille spiral i bunden, men strømmen er ellers adskilt fra vandet. .

En varmeveksler kaldes også en pladeveksler og består af mange lag plader der er bygget op på sådan en måde at fjernvarme vandet strømmer på den ene side af hver eneste plade, og din radiatorvand på den anden side. ( og der er ikke forbindelse imellem ) Derved overføres varmen meget effektiv og det kan være i en lille unit. For ikke at misforstå noget synes jeg ikke man kan kalde hverken det eller fyret for en beholder, selv om de ligesom et rør indeholder lidt vand. 

Så når du skal have fjernvarme ind, så skal du have 2 varmevekslere. En til radiatorer og en til brugsvand. 

Så det er også her 2 systemer, men mere uafhængige af hinanden. Grunden er at man ofte gerne vil køre med lavere temperatur på radiatorer. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 13-11-2018 11:20:38

Nej det er ikke det varme brugsvand der overfører varme til radiatorer, det er radiatorvandet der overfører varme til brugsvand i varm vands beholder. Denne kunne for den sags skyld sidde flere meter fra fyret.  

Energien kommer fra fyrets flamme inde i midten. Omkring denne ligger der en kappe med zig zag overflade, og så en glat yderkappe. Imellem disse strømmer radiatorvandet og bliver dermed opvarmet. 

Du kan sammen ligne det lidt med en elkedel. Der kommer energien i den lille spiral i bunden, men strømmen er ellers adskilt fra vandet. .

En varmeveksler kaldes også en pladeveksler og består af mange lag plader der er bygget op på sådan en måde at fjernvarme vandet strømmer på den ene side af hver eneste plade, og din radiatorvand på den anden side. ( og der er ikke forbindelse imellem ) Derved overføres varmen meget effektiv og det kan være i en lille unit. For ikke at misforstå noget synes jeg ikke man kan kalde hverken det eller fyret for en beholder, selv om de ligesom et rør indeholder lidt vand. 

Så når du skal have fjernvarme ind, så skal du have 2 varmevekslere. En til radiatorer og en til brugsvand. 

Så det er også her 2 systemer, men mere uafhængige af hinanden. Grunden er at man ofte gerne vil køre med lavere temperatur på radiatorer. 


 På den måde så giver det hele mere mening !

Ja okay, 2 vekslere giver mening, det andet kunne jeg nemlig heller ikke få til at hænge sammen, men igen ved jeg jo heller ikke rigtigt noget om det !
Tak for svarene !

Til fremtidige indlæg: Jeg kan ikke se formålet med at kopiere hele indlægget før - for at give et svar   Er der et specifik område i indlægget som du vil fremhæve så kan det kopieres.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nåh ja, trykker bare på "citat" - lidt ødelagt funktion så Men skal jeg nok lige huske

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis