Drejebænk, AAB ACH550 og HPFIrelæ.

Jeg tænker på at skifte motoren i min drejebænk - 4,4KW og vil samtidig lave trinløs variabel hastighed "ud over" drejebænkens eksisterende gearkasse.

Jeg har anskaffet en AAB ACH550 til formålet og er ved at lave nogle forberedende øvelser med ACH550'eren og den nye motor.

Med disse lidt kraftigere VFD'er er der jo dette problem med, at HFI-relæet slår fra, så det skal jo løses først.

Hvordan klarer I det uden at installatøren skal have en formue ?

Bare HPFI-relæets pris varierer fra ca. kr. 150 til ca. kr. 3.500 !

Hvad gør, at dette relæ skal koste så meget ?

INTET i det kan koste så meget, at det berettiger til en så høj salgspris ... tyveri ved højlys dag !!!!!!!!!



Mvh
KSor, Århus V
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal have drejebænk til at køre på sin egen HPFI. Nogen gange sætter vi en på som er på 300 mA i stedet for 30 mA 

Men så skal jordspyd have det bedre overgangs modstand. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du skal have et specielt hpfi relæ, der kan håndtere de "fejlstrømme" som frekvensomformeren sender ud, mener det hedder type B, men er ikke sikker.

Og ja det koster lidt kr.




Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 12-11-2018 14:18:24

Du skal have et specielt hpfi relæ, der kan håndtere de "fejlstrømme" som frekvensomformeren sender ud, mener det hedder type B, men er ikke sikker.

Og ja det koster lidt kr.



 Kalder du kr. 3.500 for LIDT penge ?

... og stadigvæk, der er jo INGEN komponent i det, som kan berettige en sådan udsalgspris ! 

Disse skærpede krav til vores installationer lugter mere af erhvervsstøtte end reel bekymring for vores sikkerhed !



Mvh
KSor, Århus V

Findes lidt billigere https://www.elsag.dk/fejlstroemsafbryder-ac-dc-type-b-4-pol-300ma

Det er jo frekvensomformeren der er skurken, og ikke skærpede krav.


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg kører uden jord på omformeren. Men selvfølgelig jord på maskinen.


Jeg rører aldrig ved omformeren, og den er alligevel lavet helt i plastik 


Er det korrekt? Nej 

Virker det? Ja..


Mvh

Annonce
O.M.E skrev den 12-11-2018 19:02:58

Jeg kører uden jord på omformeren. Men selvfølgelig jord på maskinen.

Jeg rører aldrig ved omformeren, og den er alligevel lavet helt i plastik 

Er det korrekt? Nej 

Virker det? Ja..

Ja, det var noget i den retning jeg tænkte, men hvad mener du med "Er det korrekt ? Nej"

... lyver du ?

ELLER mente du 

"Er det lovligt ? Nej" ?

Jeg regner med du mente "Er det lovligt ? Nej" ?   

... det virker formodentlig i begge tilfælde !

je_ns skrev den 12-11-2018 15:24:45

Findes lidt billigere https://www.elsag.dk/fejlstroemsafb...-pol-300ma

Det er jo frekvensomformeren der er skurken, og ikke skærpede krav.

 Du skriver VFD'en er "skurken" - det er den jo KUN fordi KRAVENE siger den laver noget ulovligt   


Mvh
KSor, Århus V

Ja jeg mente om et var lovligt hehe.



"Er det lovligt ? Nej" ?

Jeg regner med du mente "Er det lovligt ? Nej" ?  

... det virker formodentlig i begge tilfælde !Du skriver VFD'en er "skurken" - det er den jo KUN fordi KRAVENE siger den laver noget ulovligt   

Det er ikke lovligt at undlade fejlstrømsbeskyttelse med HPFI relæ, med mindre du laver en jordforbindelse, som beskytter dig. Selvfølgelig virker frekvensomformeren uden jord.

At frekvensomformeren er skurken betyder bare, at den opfylder kravene om udsendelse om støj, så du ikke forstyrrer din nabo. Disse støjfiltre er forbundne til stel/jord, derfor kan du opleve en højere jordstrøm/fejlstrøm, som kræver et andet ( noget dyrere) fejlstrømsrelæ, som er indrettet til brug med blandt andet frekvensomformer. Du er i øvrigt selv ansvarlig for din installation.


 


fase

Jeg har lige set din video på youtube 

Det ser ud til at virke ganske ok.


Personligt ville jeg blive sindsyg af at skulle holde en fodpedal nede hele tiden.

Men når man drejer til dagligt, så lærer man jo hurtigt at gøre andre ting klar imens bænken kører. Så en fodpedal ville kun sløve arbejdet 


men af sikkerhedsmæssige hensyn, så er det da en god ide. 


nå, men godt du fik liv i dyret

O.M.E skrev den 17-11-2018 17:32:47

Jeg har lige set din video på youtube 

Det ser ud til at virke ganske ok.

Personligt ville jeg blive sindsyg af at skulle holde en fodpedal nede hele tiden.

Men når man drejer til dagligt, så lærer man jo hurtigt at gøre andre ting klar imens bænken kører. Så en fodpedal ville kun sløve arbejdet 

men af sikkerhedsmæssige hensyn, så er det da en god ide. 

nå, men godt du fik liv i dyret

 Ja, men jeg har det jo kun som hobby, og der skulle ikke gerne ske en alvorlig ulykke - så hellere fodpedalen.


Mvh
KSor, Århus V
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis