Pudse væg. Ukendt sten?

Godaften

Jeg er ny herinde og håber på og få svar på mit spørgsmål.

Jeg har dette hjørne jeg skal have pudset op, men er i tvivl om hvad jeg skal bruge for det bedst muligt binder.

Selv tror jeg der er tale om soltørrede lersten, men er langt fra sikker.

Huset er fra 1846.

Hvad mener i jeg skal bruge for at få bedst mulig resultat?


9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lds

Det kan du pudse med almindelig mørtel. Der skal enten bruges ingen eller meget lidt cement. 

Muren forvandes og så laver du en lille meget tynd blanding. Det kastes på muren med murerske, så det kommer i god forbindelse med muren. Når det har sat sig lidt kan du trække mere mørtel på med stor murer bræt. Igen vente lidt inden du pudser overfladen færdig med et mindre bræt i cirkel bevægelser. 

Når det nu er et hjørne kan du med fordel sætte et bræt fast fra gulv til loft som leder på den væg der er bedst. Kanten af den skal sidde i rette dybde så hjørnet dannes bag den. Dagen efter tages den af og du kan pudse op hvor den har siddet, og med den nypudsede hjørne som leder.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Smør lige brædtet med noget rasp/solsikke olie på siden der er ind imod pudset inden der pudses, når bræt tages af gøres det ved at banke det forsigtigt af parallelt med/mod muren der IKKE er pudset op endnu. Og så strandmørtel 0.2 ingen cement har jeg aldrig prøvet, men en 1 cement til 10 mørtel har givet mig fine resultater på mange m2. 

0.4 mørtel giver altid sten der fiser med rundt når man pudser til sidst. Kan også ske med 0.2 men mere sjældent. Kan iøvrigt anbefale at pudse til sidst med almindelig flamingo og vand. Det giver et rigtig godt resultat.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Det kunne godt ligne ler meget lig mine vægge.

Er det tilfældet, vil jeg fraråde cement. Brug ren kalkmørtel. Du kan eventuelt svumme først med kalk hvis væggen er meget mør for at få nogenlunde styr på leret før der pudses. (Mine fuger kan kradses ud med en gåsefjer).

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Cement blev faktik først opfundet omkring århundrede skiftet -1900 Og mange huse fra den tid og før står direkte på en lille rille med sten i Sylgrøft. Det betyder at muren skal være mere fleksibel end nyere huse som er velfunderet. Det harmonerer ikke med en hård pudslag. Den blending med cement - mørlet 1:10 passer til nye huse. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

OK rantzau Og hvad kan vores trådstarter så bruge det til. Jeg henviste til cement på vore breddegrader. Jeg er sikker på at have læst i en artikkel fra Rådvad centret at cement ikke blev brugt før 1910 -20 i byggerier i DK. Der lavede man en kalkgrube på byggepladsen, som man fyldte med kaklsten og tilsatte vand. Så fik man læsket kalk, som var det bindemiddel der er brugt i gamle byggerier.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nok ikke så meget Erik, men spørgsmål om beton, cement og armering dukker op her på sitet med jævne mellemrum, og så kunne det måske have interesse med lidt bredere viden at arbejde videre med for andre.

Det var ment som en servicemeddelse - ikke som læsetvang.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvis der var cement i, ville det så ikke være nedbrudt nu efter så mange år ?.

MVH 


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis