Forskalling til gipsloft

Har et gammelt liste loft i vores hus fra 1989 vi gerne vil have sat gipslofter op på. 

Jeg tænker 1 lag Fermacell men i tvivl om hvordan jeg skal forskelle det. Nuværende liste lofte er sat op tværs med spærene med en spær Cc på cirka 95cm og under spærene er der sat en tynd 25mm forskalling langs under med spærene.

Jeg tænker ny forskalling med 21x100mm forskalling med CC på 300mm.

Jeg frisker med en ny tæt dampspærre men er det nødvendigt med den ekstra forskalling under spærene inden den tværgående nye forskalling eller kan jeg forskelle direkte tværs under spærene?hvad er den rigtige og bedste løsning? 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg satte gipsloft op i vores hus på eksisterende forskalling på cc400, selvfølgelig med dampspærre imellem. Er der en særlig grund til at du vil skifte forskalling, eller opsætte ekstra forskalling?

Tror måske jeg har skrevet det kringlet, vil gerne sætte ny dampspærre der er ordeblig tæt nu jeg er igang og nuværende forskalling 25mm er sat LANGS med spærene med CC på cirka 95cm. 

Spørgsmålet går på om ny forskalling kan sættes direkte under spær og dampspærre eller om der skal en liste under spær og så forskalling tværs på spær?

Håber det giver mening..

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Du skal have den nye forskalling da den nuværende sidder med 95 cm afstand. Det er korrekt med 100 mm forskalling pr. 300 mm en første afstand fra væggen reduceres med 50 mm da spartelkant skæres af her. Jeg ville vælge gips plader, de vejer kun det halve. 




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Men skal den nye 100mm forskalling bræt skrues direkte i spær eller skal der en mindre forskalling under og langs med spær? Kan ikke se hvorfor der skulle det men er bare i tvivl om man skruer forskallingen direkte under spærene? 

Tænker der ikke er nogen grund til at sænke loftet mere end godt er, men syntes bare jeg læste et sted ved Knauf montage at man skulle montere 28mm lægte under spær og så 21mm forkskalling tværs, men kan simpemtjen ikke forstå hvorfor? 


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Det kan godt være en fordel, med en lille en på spær, så der bliver en lille afstand fra den 100 mm forskalling og op til den stramme dampspærre. Skruer til gips kan godt "titte igennem" forskalling og det vil jo være en skam at gennem punktere din nye dampspærre. Det er da også i det rum man i nye huse har elkabler til at ligge.

Du kan bruge 22 mm forskalling når der er op til 1000 mm afstand.

Husk det er vigtigt at skruer skal være forsænkede uden for spartelkanter, men kun lige. Hvis de kommer for langt ind så holder de ikke da papoverfladen er det der holder.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det giver rigtig god mening, hvad størrelse vil du anbefale under spærene? 

Sybtes jeg læste et indlæg om der max må være 25mm hulrum mellem isolering og loftbeklædnkng grundet brandsikkerheden...


Har masser af lofthøjde så gør ikke så meget med den ekstra liste men omvendt gider jeg ikke klistre ekstra op bare for hyggens skyld ;-) 

Du skal også være sikker på at den oprindelige loftskonstruktion kan bære vægten af en ny nedenunder.

Jeg har set flere eksempler på, at loftet pludselig dratter ned på et senere tidspunkt, i sådanne situationer,

Hej Orla, 

Helt sikkert... er der nogle gyldne råd man kan sige at et loft kan bære. En nabo med samme hus, har tidligere fået montere Fermacell udenpå liste loftet, men jeg vil egentlig gerne helt tilbage og sørge for en tæt dampspærre. 

Fermacell eller gips er selvfølgelig tungere end et listeloft... 

Den 25 mm du allerede har kunne være et godt forslag. Hvis der er en skævhed er det den du skal klodse lidt op ( ned ) Og brug så skruer i den nederste forskalling som kan nå op i selve spær, så det ikke bare er den 25 mm forskalling der skal holde det hele. 

 Du har jo lov til at lægge 25 - 30 mm isolering op over sidste forskalling så dampspærre bliver holdt oppe. 

Hvis der er planer om indbyggede spots i loftet så skal du vide hvor spærene er, også bagefter da du ellers kommer til at planlægge et spot lige præcis under et spær. Og det går ikke.

Jeg ved godt man anbefaler 2 lag gips. Jeg har god held med 1 lag. Men du skal reife kortkanter på pladen så der er plads til spartel op imellem. Desuden sætter jeg en stump forskalling op over alle stødene, så de 2 ender ikke kan bevæge sig. Jeg oplever ikke revner i loftet. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også