Gamle stofledninger/el installation

Godaften LDS 

Tak for et fedt forum!

Mit problem består i at; jeg har ledninger ud af loftet som skal forbindes til henholdsvis lamper over spisebord, og over sofa. der er 2 elafbrydere på væggen som skulle kunne tænde og slukke loftlyset.

Det er ledninger med porøst sort stof, og med lige så porøst brunt stof. 

Der er konstant 230V spænding når jeg måler på henholdsvis den muffe med de 2 sorte/2 brune. der er også 230V på de 2 sorte/den ene af de brune. den sidste brune giver ikke noget.

om der er 'tændt' eller 'slukket' på væg giver det samme resultat.

Kan læse her på siden at det nok er noget korrespondance, men hvordan skal jeg tilslutte det? havde tænkt mig at det skulle tilsluttes i en udløbsroset som vist på det ene billede 


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ikke korrespondance men kronetænding ( dobbelt ) Det er sikkert de 2 dobbelt muffer der før har været brugt til lampen. Så den hvor der sidder 2 sorte i er Nul og skal forbindes til begge dine lamper. 

Den anden dobbelt samlemuffe er så tændledning fra den ene afbryder og en af de andre ledninger er tændledning fra den anden side i afbryder.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

hej Erik

tak for svar

Så jeg får brug for en 5 kronet roset istedet for den jeg har- så sætte de 2 nuller og de 2 tændledninger i hver deres, den sidste i resterende separate. og så forbinde hver lampe i hver deres respektive, ligesom hvis det var blå og brun jeg havde med at gøre?

(alternativt sætte en i hver krone på den 4 kronede, og blænde den sidste af med en slutmuffe)

Nulledere skal alle i samme klemme som er mrk. N. 

Så den 4 leder udtag er ok.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Okay.. og så, selvfølgelig, tændledning i hver deres, dermed vil det virke når man benytter afbryderen på væggen (?

Mvh

Ja sådan skal det laves. Nu har du 4 løse muffer, og i dit udtag er der 4 faste muffer. Så det er det samme antal. Men du skal ikke bukke og rette ret meget på de ledninger så springer isoleringen af. 

Sluk for strømmen og tag de 3 samlemuffer af som har en leder i sig, den med flere ledere kan godt gå igennem udtaget under montering. Så risikerer du ikke nogen ombytning så nulledere kommer fra hinanden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis