male vinduer udendørs

jeg har nogle nyere træ vinduer fra jægerspris vinduet.

Ca. fra 2004


På sydvest gavl er maling begyndt at skalle af flere steder, så jeg skal i gang.

Men så kom spørgsmålet... hvordan gør man egentlig.


Der er mange vejl. på nettet hvor man skal bruge alverdens midler og udstyr.

men fandt denne fra rationel som er sådan lidt nemmere tilgængelig (se nederst).


kort sagt...

Flader der er rimelige afrenses og slibes let og males.

de afskallede områder slibes groft og får olie og derefter maling.


Burde jeg sætte alu dryp lister på nederste vinduesliste?


Lyder nedenstående ikke ok?

--------------------------------------------------------------------------------------

Malermesterens råd


Sådan maler du dine vinduer

At male vinduer udendørs strækker sig nemt over flere dage. Sørg derfor for at tage vejrguderne i ed, før du går i gang. Det lunefulde danske sommervejr byder ofte på kraftig blæst og regnbyger, som kan forsinke arbejdet. Mal ikke i direkte sollys, da malingen vil tørre, før den når at trænge ordentligt ned i træet. Hvis du kan ramme en dag med lette skyer, kun en smule vind og omkring 15-20 grader, er det perfekt. Sørg for at starte i god tid, så malingen er håndtør, inden duggen falder.

  1. Start altid med at rense vinduets karm og ramme af i grundrens for at fjerne fedt og snavs. Sørg for at skylle grundigt efter med vand for at fjerne sæberester.
  2. Vurder, hvor meget træværket trænger til maling. Hvis der blot er brug for en opfriskning, kan man nøjes med at slibe let med sandpapir korn 120/150. Man skal ikke slibe malingen af, blot mattere overfladen. Er træet derimod udpint og har løse flager af maling, skal disse skrabes af. Derefter slibes overgangene fra bart træ til maling med kraftigere sandpapir, korn 80.
  3. Bart træ grundes med grundingsolie, som tørrer til dagen efter.
  4. Mal de bare pletter med vinduesmaling. Giv dem gerne et par gange, så overgangene mellem det blotlagte træ og den gamle maling bliver mindre synlige.
  5. Mal hele vinduets karm og ramme med vinduesmaling. Følg tørreanvisningerne på emballagen. Hvis malingen ikke er dækkende, mellemslibes med let sandpapir, før der males igen.



5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal ihvertfald ikke igang nu. Det er for sent på året. Skrab med en klinge løs maling af. Slib kraftigt, så overgang fra den maling der sidder godt til rå træ, er så glidende som muligt. Rens af med opvredet klud, lad tørre. Evt afdækningstape på gummilister, hvis du ikke er rolig på hånden. Mal to gange. Kan vinduerne tages af, er det bedste vandret behandling.


 

Jeg ved godt det er forkert årstid. Er kun fordi jeg har stillads oppe alligevel.

De er svære at komme til uden.

Hvis det er over 5 grader burde det vel gå, selvom det ikke er ideelt.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det er fugten i træet der er problemet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Et gammelt husgeråd siger august, og det passer sørme. Er det ikke muligt at tage dem ned indefra?


 

Jeg ved ikke hvad fugten må være, men den er 13%

Husker noget med under 20% er rigelig fint?

Har prøvet at tage vindue af indefra, men det sidder fast og jeg er bange for at tabe det.

Men vil prøve fra stillads af løsne det.

Men hvis jeg tager det af så skal jeg jo have noget i hullet så længe, ellers bliver det lidt køligt.

Det kan jeg selvfølgelig med en rockwool batt :-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også