Hvad kan skyldes denne brændte klemrække til min vaskemaskine

Hejsa

Jeg bor i et 70 er hus, hvor i vores bryggers er installeret en vaskemaskine samt tørretumbler. Forleden dag stod vores vaskemaskine af under drift.


Det er således at vores to hvidevarer begge er 230v, men er tilsluttet et 380v kraftstik, hvor de tager hver een fase, og deler nul samt jord.

Efter vaskemaskinens stod af, skilte jeg en samleboks, hvor vaskemaskinens tilslutningskabel, er samlet for derefter at gå til 380v kraftstikket.

Prøv at se vedlagte foto, jeg håber nogen måske kan forklare der er gået galt her...den brune er fasen, som er helt brændt.

PS...det er maling og IKKE eksem der er på mine fingre :)

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det på dine fingre har ingen betydning i forhold til problemet.

Det er en dårlig spændt samling fra da det blev monteret. Du kan klippe af og afisolere til sund materiale og sætte ny samlemuffe på.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det må være fugt så, fordi klemmerne er voldspændt. Tak for hurtig svar.


Det kan fugt ikke lave. Skulle det være det så skulle strømmen krybe et andet sted hen ( til en anden klemme ) med samme forbrændt hed

Når den er brændt kan du ikke mærke hvor hårdt den et blevet spændt i sin tid. Men årsagen har ikke så stor betydning bare du får det laver igen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du har selvfølgelig ret i at jeg ikke vil kunne mærke hvor spændt ledningen var, udover det at jeg kan huske.

Det er så et tilfælde at vaskemaskinen står af. Den virkede pludselig ikke, og jeg kiggede den forgreningsboks efter, hvor jeg fandt den brændte klemme.

Som jeg skriver er mine maskiner tilsluttet til et 380v stik, med hver sin fase, da jeg ikke har et eneste 230v stik i rummet med jord. 

Så jeg kan måske helt glemme min bekymring på at maskinerne går igennem en sikringsgruppe på 16a istedet for 230v stikkene med 13a ?

Annonce

Ja, det har ingen betydning. at det er en 16A gruppe. Fejlen skyldes en løs forbindelse.


fase

Det er ellers tilsluttet korrekt. Den bløde ledning afisoleres og der lægges dobbelt ind i muffe.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Så vidt jeg kan se er det blød ledning, multicore, og måske er dette sket netop fordi klemmen har været voldspændt. Selvfølgelig skal klemmer have en ret fast til spænding, men hvis den decideret bliver voldspændt risikerer man at "klippe" nogle af de små ledere og derved bliver der større modstand og dermed varme lige i overgangen. Når det så er noget som en vaskemaskine der ihvertfald i perioder bruger en del strøm kan det gå galt.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Det ser også ud som om det er en forkert samlemuffe. Afisoler ledningsenerne og saml med NY muffe.


 

uldal skrev den 10-11-2018 17:30:52

Det ser også ud som om det er en forkert samlemuffe. Afisoler ledningsenerne og saml med NY muffe.

 Svar udbedes venligst

Kan du ikke smide et link, eller skrive hvilken muffe jeg skal bruge, og tak for jeres svar, iøvrigt...det er sgu betryggende at nogen gider kigge en over skulderen...tusinde tak.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også