Plantejord til nyt æbletræ, der skal plantes, hvor der næsten kun er sand

Jeg har købt en grund, hvor der stort set kun er sand under græsplænen. Nu vil jeg plante frugttræer, Selvfølgelig skal jeg købe noget jord, men er det nødvendigt at købe det dyre fra Planteskolen kr. 90 for 50 L, eller kan jeg nøjes med jorden fra Byggemarkede til 13 kr. for 40 L?


Med venlig hilsen


Johnny Kurt Kristensen


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Sandjord og æbler er ikke nogen god kombinationm. Jeg ville hellere smide noget ler ned i hullet og plante nogle træer på frøstammer, som er meget bedre til at finde vand end de svagere grundstammer. 


Morten

Skal man jordforbedre med spagnum er de billige plantesække fra byggemarked præcis lige så gode. Måske indeholder de dyre gødning m.m. men eller ikke nogen forskel. 

Jeg graver et alt for stort plantehul, og lægger lidt til side af jorden. Den store dynge bliver overhældt med spagnum, og skovlet en gang rundt så det blandes. Så har man en blanding af det oprindelige og spagnum til at plante i. 

Jeg har ikke forstand på grugt træer specielt. men vi har sandjord og æbletræer giver da noget, men de er ikke alle god kvalitet skurvet m.m. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Prøv at få et godt råd her =      havenyt.dk-forum 


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

For meget jord fra billige plantesække/spagnum vil forsure jorden, det er nok ikke det bedste for frugttræer. 

Du kan fylde plantehullet med harpet muldjord blandet med lidt kompost. Og så som Morten skriver, vælge stammer der har et godt stort rodnet. 

Det har også stor betydning for træets udvikling, at der er et fornuftigt område under træet med bar jord. Så græs og ukrudt ikke tager vand og næringsstoffer fra træet. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Annonce

Hej Jesper

Jeg takker for det hurtige svar.

Med venlig hilsen

Johnny Kurt Kristensen



Enig, frugttræer på kraftig voksende grund(frø)stammer er det eneste der dur på lette jorder. Og grav så et ordentligt stort plantehul (1 m dybt x 1 m i diam.) som først fyldes 1/4-del op med naturgødning eller velomsat kompost i bunden, resten af plantehullet med god svær muldjord.   

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis