Besynderligt spørgsmål vedr. fundament på et nyt hus

Hej

Som overskriften siger kommer der her et lidt besynderligt spørgsmål. Vi har købt en byggegrund og arbejder i øjeblikket på at få projekteret et hus på grunden.

Grunden består af to plateau'er hvor der er udsigt til lillebælt fra det øverste. Imidlertid er der ikke plads nok på det øverste plateau til at huset udelukkende kan ligge der. Indtil nu har vi derfor arbejdet i parterre eller et simpelt to-planshus beliggende for foden af skrænten mellem de to plateau'er. Og nu til spørgsmålet:

Kan man støbe fundament op fra det nedre plateau, fylde midten med sand og således alligevel nøjes med et et-plans hus? Jeg ved godt det bliver dyrt i beton og sand men er det en mulighed? Jeg har forsøgt at skitsere det med mine begrænsede evner i paint :-). Jeg er godt klar over at det er meget fortegnet så nøjes venligst med at kommentere på spørgsmålet :-)

mvh Henrik

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det korte svar er ja, selvfølgelig kan man det.

Det lidt længere svar: Alt kan købes for penge, det handler bare om at bede en ingeniør om at beregne hvordan den "mur" skal udføres. I vil givet vis rende ind i nogle ting der skal løses omkring isolering af væggen, så der ikke trækker kulde op i muren. Alt efter hvad facaden er lavet af skal det også hænge eller stå på noget, måske den fortsætter ned til nedre terræn med isolering.

Personlig holdning. Det ville i den grad være synd ikke at udnytte sådan en grund til at lave flere plan / split level, eller noget kælder ind i skråningen.


STX, HBU, BA Bygningskonstruktør MAK

Hvis løsningen bliver som beskrevet vil der blive fyldt jord på således det ser ud som om at man har bygget på kanten af skråningen (svært at forklare). Og jeg er enig - ville langt hellere have et parterre-hus men de priser vi har fået fra byggefirmaer ligger på ca. 4.5 millioner alt inkl for 180m2 hus og 70 m2 garage - fuldmuret, ensidet taghældning, men ellers med helt alm materialer og ingen fancy løsninger. or det første er det langt over budget, for det andet kan den endelige vurdering ikke bære så høj en pris.... Men spørgsmålet var også blot for at vide hvilke muligheder der foreligger :-)

Tak for svar.

Mvh Henrik

Ja man kan selvfølgelig godt bygge et fundament helt dernede fra, det er bare noget dyrer at støbe i forkskalling kontra i udgravet rende.

Kunne man lave noget opfyld og grave en rende kunne man måske fået et helt alm rendefundamet som bare ligger tæt på en kant. Således kunne forskallings arbejdet måske mindskes. Det handler så om at al opfyld er komprimeret korrekt og kan beregnes som bæredygtig grund. Dog er det stadig en ingenør som skal regne på det nødvedige, samt en entreprenør som må vurdere den mest fornuftige metode til at komme i mål. 

Du skal nok regne med at rundametet bliver dybere og med lidt mere armering end normalt, men det lyder til du er forberedt på. Det er heldigvis "bare" beton, jern og sand som ikke er det dyreste.


STX, HBU, BA Bygningskonstruktør MAK

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis