Nye karme/døre i for stort murhul

Hej

Jeg er ved at skulle skifte nogle indvendige døre i vores stue/entré. Der sad de originale karme fra midt i 30'erne. Det ene murhul er 875 mm og det andet 865 og de er således enten for små til en stadardkarm 886 mm eller ret meget for store til standardkarm 786 mm synes jeg. Er 4 cm ikke for meget luft omkring karmen? Hvordan formindsker man murhullets bredde, så jeg fik de ca. 1 cm hele vejen rundt? Er det igang med murbrokker og mørtel og lægger 6 cm pudslag i den ene side eller hvad vil I gøre?

vh Jacob

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville skrue en 100x19mm bræt i hver side i hele dørens højde. Så skulle det da gerne passe nogenlunde i bredden.

Jeg har gjort noget ala det samme hvor jeg satte den nye karm fast med karmskruer og monterede døren med nogle papstykker i klemme.

Fyld mellemrummet op med byggeskum, og skær væk når det er afhærdet så du kan lave et passende pudslag  så dit puds kan køre ind til tæt på karmen, hvis man giver plads til et tykt pudslag skal det nok holde + du skal vel have en gerigt på som dækker hen over også?

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Swedoor laver justerbare indfatninger


 

Ind til stue / entre ville jeg ikke gå " nedad " i dør størrelse, men hugge i muren i den ene side for at få hullet lidt bredere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tusind tak for svarene! Det bliver en kombination af at gøre hullet bredere det ene sted og bruge bræt-metoden det andet! 

Hvis det er døre i bruger, så bliver i rigtig kede af at gå ned i 786mm. Hvis hullerne er lige, så kan det altså godt lade sig gøre at montere en dør med 11mm luft til fordeling, og 21mm luft er næsten optimalt. Jeg ville prøve at montere 886mm karmen, og hugge lidt af hvis det er nødvendigt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis