Træ og murbor sæt

Hejsa folkens, 

Jeg er ved at være overordentligt træt af mine 3-4 "halve" sæt bor i forskellige størrelser, og ville gerne anskaffe mig nogle fornuftige både murbor og træbor, i en solid kuffert. Dog synes jeg det er en jungle derude, så jeg ville gerne have lidt indspark fra nogle profesionelle typer. Hvilke mærker går I efter? Jeg har intet imod at bruge en god mængde penge på dem, for livet er simpelthen for kort til dårligt værktøj.

Jeg har kigget lidt på de sæt hvor der er flere af samme størrelse, for det tiltaler mig godt nok at have et par stykker i backup, når man nu får knækket et, men samtidig ved jeg ikke om kvaliteten bare er elendig.


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Køb dig sådan et sæt:

https://www.harald-nyborg.dk/p8486/irwin-univ-bor-4-5-6-8-10-mm

og sådan et sæt:

https://www.harald-nyborg.dk/p7556/dewalt-traeborsaet-5-dele

Så er du kørende til langt det meste :-)


Med venlig hilsen

Anders

Mjah,. Tjah. Havde nu nok øje for noget lidt større, og mere prof. Ikke at Irwin sættene ikke er fine, men vil egentlig gerne købe et ordentligt monster af et borsæt..

Synes ofte at de "monsterstore" borsæt er af yderst ringe kvalitet. Begge de sæt jeg linker til er af rigtig god kvalitet.


Med venlig hilsen

Anders

jeg vil også mene du kommer rigtigt langt med irwin`s sæt , dog vil jeg anbefale at købe disederet træbor og beton og jern hver for sig  , de holder længe, og billige i anskaffelse.

rammer du et søm, når du borer i træ ,holder et opreklameret bor alligevel ikke bedre end irwin ;D

Jamen jeg er ikke i tvivl om at de er i god kvalitet. De dækker bare ikke nær det spænd jeg er i interesseret i. Det er lidt derfor jeg spørger ind til nogle store profesionelle sæt. Jeg har i forvejen en 3-4 af de sæt der bliver linket til, men hvor den ene halvdel er knækket og dne andne halvdel er sløv.

Annonce

Hvis det bare er til hobbybrug, så er Irwin og Dewalt bor da ganske udmærket. Fornuftig vægtning mellem kvalitet og pris og så køb nye når de er slidt.

Ellers prøv at kig her:

https://www.dorchdanola.dk/produkter/bits-bor-hulsave/bor.html

Hvis halvdelen af borene er knækket skal du måske på et "borekursus". Dyre bor kan også knække og blive sløve ved forkert brug.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

Alle de bor som er nævnt fra HN og listen fra Dorchdanola bør fint dække. 

Du kan købe hvilken som helst pakke af bor fra Dewalt, Makita, Bosch, Hilti, Festool, Irwin, Thümer, Stroxx osv. og de kan det samme. Det er dem som alle bruger, forkskellen er bare størrelsen på pakken, om du køber en med 1,2,3 eller 10 stk af hver størrelse.

Du nævner ikke om murbor skal være til spændepatron eller SDS. 

Du bør købe bor af 3 typer til hver deres brug: Mur, træ og metal så har du til alt. Hvis det skal være dyrt for at være godt kan du købe 8% cobolt bor til metal.

Som jens J. skriver, måske der også er noget med måde de bruges på, hvis de knækker for tit eller bliver sløve. men det er en helt anden snak.


STX, HBU, BA Bygningskonstruktør MAK

Min erfaring siger at du bruger stort set de samme bor hele tiden.
5-6-8 mm både når det gælder træ spiral bor (som har en lille spids, og dermed kan ramme precist i centrum) og mur bor, så køb en god kvalitet som der er blevet foreslået i tråden.
Køb så eventuelt et stort sæt med metalbor (hss) i 1-12 mm med halve, så er du rimeligt dækket ind.
Jeg har brugt billige metal bor fra Harald når der bare skal "knaldes" et hul i noget træ, og de fungere fint, selvom du selvfølgelig ikke skal forvente at de holder hele livet... men så kan du jo gøre en dyd ud af at lære at slibe bor, hvilket der ikke er mange der gør mere, men som faktisk ikke er sååå svært     


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis