Isolering i etageadskillelse

Hej

Jeg bor i en lejlighed fra 1952 hvor vi skal have skiftet gulve. Der ligger lige nu et meget slidt parketgulv i hele lejligheden. Det er så ujævnt og ødelagt, at der ikke er nogen anden udvej end at udskifte det.

Jeg har fjernet en stribe af det i hele lejligheden og kan konstatere at det er lagt på stører med ca. 60 cm mellemrum. Strøerne er opklodset på beton uden nogen form for isolering. Der er ca. 15-20 cm "luft" mellem nuværende gulv og beton'en som strøer er klodset op på. 

Lejligheden ligger på 2. sal i ejendom med 3 etager. Da jeg alligevel skal have alt gulv op havde jeg tænkt mig at isolere mellem strøerne. 

Mit spørgsmål er så: Kan jeg isolere med plader af glasuld mellem strøerne inden jeg retter strøerne op og lægger et lag af spånplader, eller bør jeg lægge dampspærre eller lignende? Og kan glasuld godt ligge frit på konstruktionen? Under gulvet ser både strøer og beton'en rigtig fin ud. Ingen tegn på fugt, svamp eller lignende.

Jeg gør det primært for at forbedre "følelsen" og akustikken i gulvet, ikke så meget for at spare på varmeregningen.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når der nu er så meget plads, så overvej da om I kan få lagt radiatorerne ned til gulvvarme i stedet.

Picarro skrev den 07-11-2018 08:33:56

Når der nu er så meget plads, så overvej da om I kan få lagt radiatorerne ned til gulvvarme i stedet.

Det har vi også overvejet, og der kommer en fagmand og vurderer omfanget af, at fjerne de gamle radiatorer. Men det jeg er stadig i tvivl om glasuld kan lægges direkte på vores betongulv. Er 10-15 cm tilstrækkeligt med plads til isolering under gulvvarme til at varmen ikke bare fiser ned i underboens loft?

Altså, hvis der er varme på begge sider, så skal der ikke dampspærre på, og så burde det ikke være et problem at lægge det direkte på. Jeg synes dog du skal overveje om det er det værd at give lidt mere for nogle af Rockwools lydreducerende produkter eller lignende, i stedet for bare standard glasuld.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis