Stikkontakt

Hejsa

Jeg står og gerne vil have denne stikkontakt sløjfet af to grunde.

1. Den sad løst i væggen i forvejen og er faldet ud

2. Den er total unødvendig for vores rum at have. 


Mit spørgsmål lyder således: 

Må jeg selv afmontere den, og hvordan filan får jeg blændet hullet?


På forhånd tak

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den sagtens sættes fast ved at skrue de 2 messing kløer af i siden og erstatte med afbryder skruer der går direkte ind i bunden af dåsen. Denne løsning ville jeg langt foretrække.

Ellers skal der bruges 3 samlemuffer og ledninger sættes sammen 2 og 2. Der kan så monteres et blænd dæksel på i stedet for stikontakten.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej ev elmand 

Tak for svaret 😊

Jeg vil blot lige høre dig ad (har ikke så meget forstand på dette håndværk, er sygeplejerske😂)

Men de afbryder skruer er i forskellige mm ikke sandt? 

Er der en man standard bruger eller hvordan måler jeg ud?

De skal være så lange at de kan gribe inde bag i dåsen.
Men ikke så lange at de ikke kan skrues i bund.
Mål fra væg til bund den grønne dåse.
Jeg ville købe 2 i lidt forskellige mål.

F.eks. her:
https://www.el-grossisten.dk/afbryderskrue-2-9-x-70mm-pr-stk.html?fee=5&fep=5364&utm_source=google&utm_medium=pla&gclid=EAIaIQobChMI9YnHoZO-3gIVyuF3Ch03aQYvEAQYBCABEgLtUfD_BwE

Det er portoen som koster.

Husk nu rammen.

Men det ligner altså at kløerne vil kunne gribe.

Og sluk for strømmen, det er ikke ret anerkendt men elektrisk stød kan give varige men hukkomelsestab etc.
Tænker det er derfor mine nøgler altid er væk

Det ser ud som om kløerne kan bruges til at holde stikkontakten fast, specielt når den ikke skal bruges. Skru skuerne så meget tilbage at kløerne er helt inde. Skub stikkontakten på plads og skru skruerne fast så kontakten sidder fast. Sæt afdækningerne på plads.


fase

du kan købe de rigtige skruer i jem&fix eller på trælasten. De hedder træskruer, men ligger i display sammen med el-installation. 

https://www.jemogfix.dk/traeskruer-3-0-x-6022-mm-10-pk/7113/9814258/

der er to længder. når du kigger ind i den grønne dåse, kan du se to små støbninger med et lille hul. de sidder lige ud for skruerne der holder kontakten fast. Tag elastikken af og skru de to messingkløer ud. nu har du fri adgang til de lange skruer. Rammen sætter du på før montage, ved at lægge den end og føre bagom stikkontakten. Så er du fri for at pille alle ledninger af. 

Mit råd er at genmontere den stikkontakt. Måske ændrer dit behov sig, måske flytter du og andre kan have glæde af den. strøm kan man ikke få nok af.

Go arbejdslyst!


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis