Skift af vandrør til pex + pex til vandvarmer

Spørgsmål 1:

Jeg vil gerne skifte det lodrette rør på billedet forneden med en pex slange da hanen skal flyttes lidt. Hvilken kobling/fitting skal jeg bruge når jeg har 15 mm pex? Røret er cirka 21-22 mm udvendigt skyder jeg det til. Desværre har jeg mistet min skydelære, så det er ved at holde tommestokke hen foran...

Spørgsmål 2:

Må tilledningen til en varmtvandsbeholder godt være udført i pex? Beholderen bliver flyttet lidt så den nuværende installation kan ikke nå. Hvilken dimension skal pexén være i? Det rør der sidder til nu er 26-27 mm udvendigt.


Allan
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Først så er her udvendig diameter på vandrør:

3/8 " => 17,5 mm

1/2" => 21,3 mm

3/4" => 26,9 mm 

1" => 33,7 mm 

Mon ikke den første er 1/2 " Så der skal kigge efter 1/2" ->15 mm pex vergang. LINK 

Det andet rør er så 3/4" og det må gerne være pex også. Men mon ikke du skulle køre efter samme dimension så du ikke skal købe forskellig størrelse rør. 

Husk pakgarn og salve hvor gevindsamling er


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Den kan sagtens bruges. Det er stort set det samme, og jeg viste kun et eksempel.

Du skal jo også huske at købe noget til den anden ende


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det til den anden ende er indkøbt. 

Når man bruger pakgarn og salve (er indkøbt) hvor meget skal man så stramme tingene sammen? 


Allan

Du skal for det første ikke have alt for meget pakgarn på.  Du kan mærke når det ikke kan spændes længere. Det gevind der skrues ned i T stykket er konisk og vil automatisk gå strammere og strammere. Det betyder faktisk ikke så meget ang. tæthed. 

Skal jeg prøve at komme med et tal så skal du trække ca. 20 kg i en 35 cm lang rørtang.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis