Rep. af tagrem med trænedbrydning

Jeg skal igang med rep. af tagremme med trænedbrydning. (håndværkerne har ikke tid.)

1 jeg har tænkt mig at skærer det yderste af tagremmen af, så den ikke stikker ud gennem vindskederne.

2. Jeg har købt grunder til at smøre på enderne, så de ikke står hel rådt. Men skal jeg også give tagremmen grunder, der bvor jeg limer lusen på? XL sagde: det behøves ikke.

3. Tagremmen har målene 14x7 cm. Men de mål findes ikke hos XL og de meddeler, at det ikke er standard og jeg med sikkerhed ikke kan finde den andre steder. Jeg skal ca. bruge 2 stykker af en meter, så er der lidt at skære af:-)

Han aldrig prøvet at sætte en lus i en tagrem.

Gode råd modtages gerne.

Johnny Kurt Kristensen

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Orla

Ja, den er jeg med på. Nogle mener, at de bare kan skæres hel væk. Det tør jeg ikke selv løbe an på. Derfor vælger jeg at sætte en lus i. Men om jeg kan skære så fint et snit, så lusen kommer til at passer og sidde hel tæt, det er jet sgu lidt i tvivl om. Og så er der lige målet på remmen. Det findes ikke, ifølge XL.

Prøv lige at sætte et billede ind. 

Hvis det kun er udhængs spær det skal holde findes der andre metoder. Så kan remmen blive inde i tørvejr hvor den ikke rådner igen. 

Den metode jeg tænker på er at tage de 2-3  yderste række tagplader af og sætte ekstra lægter eller firkant profil i jern ind. De skal gå mindst hen til 3. spær hvis vi kalder udhængs spær nr. 1

Så kan det bære gavlen oppefra. 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik

Tak for dit svar.

Jeg sender lige et foto af tagremmen. På fotoet ser den ikke så slem ud, men det nederste er næsten hel rådden. Ingeniøren siger, at den øverste 3. del er ok.

Med venlig hilsen

Johnny Kurt Kristensen

Den 1/3 vil jeg bedømme kan sagtens holde det uderste spær alene. Så en motode er at save det dårlige væk skråt ned imod huset, med en retning så du ender ca. 1/2 inde ved huset. Sådan at det er frisk det der er tilbage. Den stump der stikker uden for Spær saves også væk. Sternkant fornyes så den dækker over "stumpen" Udhængsbrædder tages ned, og der streges præcis op. Så kan det saves med fukssvans. 

Inddækning plan med bagside af  sternkant skal laves bedre,så der ikke kommer vand på bjælken igen.

Men skal der alligevel sættes noget under for at det skal se ens ud rundt om huset. Så saves det nye stykke skråt til på samme måde. 

 Når begge flader er tilpasset smøres kontaktflader med polyertanlim og det skrues sammen med f.eks. 200 mm skruer nedefra. 

  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Hej Erik

Jeg takker for det hurtige svar.

Og så er der lige udfordringen med målet 14x7 cm som XL siger ikke findes. Men det må jeg på jagt efter.


Med venlig hilsen

Johnny Kurt Kristensen

Hvis det nye stykke skal ind, skal du ikke bruge 14 x 7 cm Men måske 10-12 x 7



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik

Ja, det er selvfølgelig rigtigt, men 7 cm havde de heller ikke. XL sagde, at man kunne tage 3 stykker på 3,5 og lime sammen:-(.

Men et eller andet sted må jeg da kunne finde de rigtige mål.


Tak for dit svar.


Med venlig hilsen


Johnny Kurt Kristensen

Det finder du ikke på de mål så du må i gang med høvlen.

Det er sikkert et stykke høvlet 3" x 6" og hvis det ikke er høvlet er det i hvert fald svundet godt under tørringen.

Hvis du bare skal lappe lidt, er det jo ikke ret stort stykke træ du skal bruge, og hvis du vil skære et stykke af remmens længde og lime det sammen dur det ikke.

Hej Orla

Tak for dit svar.

Jeg forstår ikke helt den sidste sætning.


Med venlig hilsen


Johnny Kurt Kristensen

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis