Vandlåsestuds pumper vand op i vask.

Min vaskemaskine pumper vandet op i køkkenvasken.

Både op i afløbet og udluftningen på vasken.

Vaskemaskinestudsen og udluftningsstudsen til vasken sidder overfor hinanden.

Kan der monteres en studs efter vandlåsen, hvis vandlåsen ikke kan følge med skyllehastigheden ?

Fleksslangen går ind i væggen i et og er 50 mm PVCrør.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vaskemaskinen skal sidde på en af de lodrette studse i toppen. Det står også i manualen fra IKEA. Trykket fra pumpen får vandet til at spule ind i dit overløb i stedet for ned i vandlåsen. Endvidere lyder det til at du med fordel kunne tømme vandlåsen for snavs. Den skal kunne følge med maskinen. Du skruer bunden ud af vandlåsen.

Tjek at der udelukkende er fald nedad på flexslangen fra vandlås til PVC afløb. Det må ikke bøje opad igen, og PVC afløb skal sidde lavere end bunden af vandlåsen.


Elektronikteknikeren

Det er korrekt monteret. Så jeg vil også tro det er snask i vandlås. 

Men når det er sagt så er vaskemaskine ikke så sart overfor at pumpe vand ud i afløb efter vandlås. Den eneste risiko er at det kan komme til at lugte af kloak ud af vaskemaskine. Men det vil sikkert ikke ske, da vaskemaskinen ikke kan pumpe alt vand ud, så derfor danner filter og pumpe en vandlås i sig selv. Den dag du tømmer trevlefilter vil du måske mærke det .  

Det betinger naturligvis at maskinen monteres på afløb med spændebånd og  studs m.m. Og at denne sidder opad så vandet fra vask ikke løber ind i maskinen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mange tak.

Vandlåsen er skam renset.

De lodrette studse er ret tynde, men de kan også bruges så ?

Ellers er jeg varm på, at sætte maskinens afløb efter vandlåsen, på en eller anden måde.

Ikea foreskriver at det udelukkende er de lodrette der anvendes til tilslutning af maskiner. Og dem på siden er til overløb. Men du skal proppe den på siden af hvis du flytter slangen.


Elektronikteknikeren

Sidder der en studs opad så er det oplagt at forsøge med den og se om det er bedre.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

De lodrette studser er tætte, men de kan bare saves over og få afløbsslangen monteret på så ?

Ja, man skærer lige den tynde topplade af. En skarp hobbykniv klarer det nemt lige under toppladen.

Jeg siger tak for input, den funker nu.
Et spørgsmål til: Hvor køber jeg en vandlås mage til ?
Fin tilbagemelding. Hold da op har du bøvlet med det i 2 år   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jep. Vandlåsen skal af og renses en gang hvert andet år. :-)
Forstoppelsen sætter sig typisk før selve vandlåsen, i afløbsflowet.
Inden i den er der mange skillerum og kringelkroge.
Så Det kunne være smart, at have en ekstra liggende, som bliver skiftet ud med en renset.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis