Råb om hjælp: Gulvvarme lever sit eget liv

Hej

Vi bor i et 100 år gammelt hus, som senere har fået installeret gulvvarme i fire rum. I flere år har gulvvarmen levet sit eget liv. Det virker stort set aldrig i alle fire rum på gang. Typisk er der varme i 2-3 rum, og det virker tilfældigt, hvilke rum, der virker hvornår. Når først der er varme på, så kører den for fuld skrue og vi kan ikke styre den via termostaterne (f.eks. over 23 grader i et rum nu). Systemet er fra Wavin - se billeder. 

Vi har haft fire forskellige VVS-folk forbi, som bl.a. har skiftet betjeningspanelet, men intet har virket. Der er nye batterier i termostaterne, og ventilerne sidder ikke fast. Wavin vil ikke tale med mig, når jeg ringer til dem.

Har I nogle andre gode forslag? Ved snart ikke hvad vi skal gøre for at få det løst. 

Tusind tak for enhver hjælp. 

Mette


10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Lidt flere billeder hvor vi kan se cirkulationspumpe m.m.

Ventilen øverst til højre - under manifolden, hvorfor er der ikke noget termostathoved på? 


Søren O

Hej Søren

Tak for svar. Den ene er taget af blot for at se, om det gør en forskel. Det gør det ikke. Den anden sidder ikke ordentligt fast men vi har antaget at det ikke er en fejlkilde. Her er flere billeder. Viser de, hvad du efterspurgte? 

Tak

Mette

Telestat der ikke sidder fast eller er helt taget af kan ikke fungere. Hvis den er løs vil stiften i ventilen komme for langt op og give for meget varme. Så det er hel afgørende at  alle telestater er monteret korrekt.

Der er en mulighed for at det fra begyndelsen er monteret forkert. Forstået på den måde at termostat i stue måske styrer gulv i bad f.eks. Det vil gøre at det lever sit eget liv. 

Det kan være termostater der er ombyttet eller det kan være skilte på kredse der er forkert.

Hurtig respons ( få minutter ) Du kan sætte 3 termostater på meget lav temperatur, og den sidste på høj f.eks. 30 grader. Så kigger du på styringens små lamper og kan se hvilken der kalder på varme. Så kan du enten følge ledning til telestat ELLER du kan vente 10 minutter og se hvilken telestat der åbner. Skriv ned for eksempel ( Badtermostat = kreds 2 på styring = telestat 2 ) Det gentager du for alle kredse Kun 1 termostat skal kalde på varme. Husk disciplin tjek også nr. 4 selv om det burde være åbenlys når de andre er tjekket. Finder du nogen der ikke svarer til opmærkning på kredse bærer du termostat ind i rigtige rum, og laver en ny skema.

Flere dages respons. Når du nu er helt sikker på at termostater er i de rum du har skrevet ned på skema, Gør du modsat. ( for ikke at fryse 1/2 ihjel) Sæt 3 rum på normal temperatur og 1 rum på meget lav. Der vil så være en telestat der ikke åbner for varmen overhovedet, og i løbet af en dags tid vil et rum være kold. Så tager vi samme eksempel: du har skruet ned for termostat i bad telestat 2 lukker men det er køkken der bliver kold. Så skal den telestat som i dit skema hedder køkken flyttes over på den kreds. 

Det er set før, og jeg hjalp en mand ved at udrede det. Men her var der 7-8 kredse så jeg måtte på besøg et lille smut hver anden dag.




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvad har du stillet temperaturen i blandekredsen på? Jeg går ud fra at det er termostatventilen over cirkulationspumpen der bruges til temperaturregulering. Lad være med at have for høj temperatur. Lav temperatur giver mere jævn varme. Hos os er temperaturen lige nu stillet på 25o, så jeg vil mene max. 30o.


Søren O

Tak. Vi har lavet et korrekt skema (det var forkert oprindeligt), men det løste ikke problemet. 

Når vi ser på lamperne farve og mærker på rørene, så er det typisk sådan at til dem i udu lyser lampen rød, fordi de kalder, men der kommer ingen varme. Når vi mærker på rørene, så er der varme på alle fire frem og på de to, som hører til rum, der ikke virker. Når det virker er røret tilbage noget koldere. Kan det passe? 

Flere fotos - nu med telestater påsat

Annonce

Skema er kun det halve af det, du skal også være sikker på at kredse hører til de opmærkede rum. Så prøv lige at lukke helt ned for temperatur i 1 rum en dags tid, og se om det er det rigtige rum der bliver koldt

Når en kreds kalder på varme og har været meget kold, så vil retur måske i en kort periode føles kold. Men ret hurtigt vil der kun være marginal forskel på fremløb og retur. 

Det opnår du ved at køre med en lav blandetemperatur som Søren O også skriver. Det vil medføre at termostater og dermed telestater, kalder på varme i lang tid ad gangen. Det giver den bedste komfort.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Søren. Ser først din besked nu. Temp er 40 grader, tror jeg. Vi har prøvet at skrue ned nu. 

Hej Erik og Søren

Vi har lukket for et af de to rum, der virker nu. Vender tilbage med opdatering ;-) Tak for råd, begge to!

Mette

Hmm. Temp er uændret så vidt jeg kan aflæse på rørene og i de to rum, hvor der nu er skruet ned, varmer gulvet  ufortrødent videre. Samtidig er de to andre rum stadig iskolde. Forstår det simpelthen ikke. Andre gode ideer?

Det er jo netop min pointe. Det forstår jeg udmærket godt. 

Termostater styrer forkert rum. 

Du skal ikke skrue ned for 2 termostater det bliver du ikke klogere af. 

Skrue ned for 1 termostat og så ender du med 1 koldt rum. Den termostat der er skruet ned, bæres ind og monteres i det kolde rum og sættes derefter på 20-21 grader. 

Efter 2 dage skruer du ned for en anden. og den bæres ind i det næste kolde rum. o.s.v.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis