Udskiftning af korrespondancekontakt til lysdæmper med korrespondance

Hej med jer

Jeg er ny til udskiftning af kontakter, så jeg håber I kan hjælpe mig på vej.  Nedenfor vil jeg forsøge at give jer så meget information, som muligt - og derudfra er det mit håb, at I kan give mig en guide til hvad jeg bør gøre :-)

Opgave
Jeg har et lampeudtag jeg ønsker lysdæmpning på. I dag er lampeudtaget styret af to kontakter med korrespondance - BEGGE kontakter er konfigureret på samme måde (se billede) eller min beskrivelse her:
2 HVIDE ledninger går ind i kontaktens øverste højre hjørne, en SORT i nederste højre hjørne og en ORANGE i øverste venstre hjørne.

Den ene kontakt vil jeg erstatte med en LK FUGA MEK-S 300CR skydelysdæmper, således at den styrer lysdæmpning og den anden kontakt blot tænder og slukker.

Spørgsmål
Jeg har på fornemmelsen, at for at få det til at virke, er jeg nødt til at lave ændringer på begge kontakter, men hvad?

Kan I hjælpe?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den ene kontakt skifter du som sagt ud med en lysdæmper. I den sætter du de to hvide ledninger i klemmen mærket L, den sorte sætter du i klemmen med bølgelinien. 

Nu skal du have din anden korrespondanceafbryder bygget om til trykknap ved at forsyne den med en fjeder, så den ikke bliver stående i samme stilling, når du trykker på den. 

Derefter forbinder du den orange ledning til klemmen med en pil. Så burde det virke. Du venter med at forbinde den orange ledning til du har bygget den anden afbryder om, eller virker det ikke.

Afprøv om lysdæmperen virker ved de forbindelser, der er anbefalet, inden du bygger tilslutter den anden ombyggede afbryder.


fase

Tak - det vil jeg forsøge. Blot så jeg er sikker - vil det sige, at der ikke skal laves noget om ved kablerne på den korrespondanceafbryder jeg beholder? -Der skal kun tilføjes en fjeder til kip? -Jeg formoder at jeg kan 'imitere' kip'et i den kontakt ved hurtigt at slå den tilbage igen?

Nej, der skal ikke laves noget på ledningerne på den afbryder, du beholder. Den sorte ledning skal demonteres og afsluttes i en muffe ellers ingen ændringer. Det er en forglemmelse fra min side ikke at gøre opmærksom på det. Du kan imitere kippen ved hurtigt at slå den til og fra igen. Jeg vi anbefale at du afprøver uden at have noget tilsluttet til klemmen med  pilen i lysdæmperen.


fase

Tak Fabrin! Okay, nu tror jeg min 'drejebog' er på plads inden jeg begynder - så, du siger følgende:

Afbryderen jeg beholder

  1. Demonter den sorte ledning og afslut den i en muffe
  2. Tilføj en fjeder til kip

Den nye lysdæmper

  1. Sæt de to hvide ledninger i klemme L
  2. Sæt den sorte ledning i klemmen med bølgelinien
  3. Sæt den orange ledning i klemmen med pilen (afprøv først uden denne er tilsluttet)


Ovenstående virker 100% - tak for hjælpen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis