Stikkontakt falder ud - kan ikke få fat i indmuringsdåse

Hej

Jeg har en stikkontakt som følger med ud, når man trækker et aparat stik ud.

Det er en alm. LK dåse som denne: 


De små messing-ankre som ses bagest i billedet med elastikken på kan ikke nå langt nok ind til at få fat i den grønne indmuringsdåse.

Det er som om indmuringsdåsen sidder for langt inde. Hvordan løser jeg dette? Kan jeg bare sætte nogle længere skruer i som kan nå derind?

Og i så fald hvilke skruer? Er det dém man kalder "afbryderskruer"? Altså sådan nogle her:


https://www.harald-nyborg.dk/p7919/afbryderskrue-2-9x57mm-100-stk



15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har haft samme problem med nogle stikkontakter, og løste det netop ved at sætte nogle længere skruer i. Fandt nogle i min "skruekasse", men de lignede dem du henviser til.

Hvis den grønne dåse sidder for langt inde, risikerer du at "messing-ankrene" ikke vil blive skubbet langt nok ud til siderne, til at "få fat i noget". Prøv så evt at lave nogle "hakker/huller" i siden af indmuringsdåsen længere ude mod kontakten, og se om messing-ankrene kan "få fat" i disse.


Ikke håndværker, men kan godt lide at gøre ting selv :-)

Ja det er lige nøjagtigt afbryderskruer du skal bruge, for at sætte din stikkontakt fast.
Der sidder skrue(huller)tårne i bunden af den grønne dåse, netop beregnet på at skrue i, og det holder.
Måske kan du finde skruerne i mindre pakker... det er lidt overkill at købe en hel æske når du kun skal bruge 2 stk til at skrue din kontakt fast   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Ja afbryder skruer ned i indgreb i de grønne stag i bunden af dåsen, så kører det. Skrot messing modhagerne.


Elektronikteknikeren

Skrot messing modhagerne. Som hedder klør, bare så vi ved, hvad der tales om.


fase
S. Fabrin skrev den 03-11-2018 12:04:21

Skrot messing modhagerne. Som hedder klør, bare så vi ved, hvad der tales om.

 Jeg har været i bad til morgen, så det klør ikke her..


Elektronikteknikeren
Annonce

Undskyld stavefejlen, der skulle selvfølgelig have stået kløer   .


fase

  


Elektronikteknikeren
PinkHenrik skrev den 03-11-2018 11:59:42

Ja det er lige nøjagtigt afbryderskruer du skal bruge, for at sætte din stikkontakt fast.
Der sidder skrue(huller)tårne i bunden af den grønne dåse, netop beregnet på at skrue i, og det holder.
Måske kan du finde skruerne i mindre pakker... det er lidt overkill at købe en hel æske når du kun skal bruge 2 stk til at skrue din kontakt fast   

 

Tak for tippet. Jeg var vikke klar over, at man bare kunne skrue dem rigtigt fast inde i dåsen. Det er da meget smartere. Undrer mig over, at elektrikeren ikke har gjort det i sin tid.

Og ja, det ville nemlig være mit næste spørgsmål: Hvor hulen finder jeg de skruer i uden at skulle købe en hel æske? Jeg er nemlig også lidt usikker på hvor lange de skal være, så måske skal jeg prøve mig frem med et par forskellige længder, før den er der.

Skruerne kan købes i en tømmerhandel. Med hensyn til længden, så fatter du din tommestok og måler længden fra væggen og ind til skruetårnet og runder op til nærmeste standardlængde, dog mindst 10 til 20 mm. større. Jeg gætter på 44 til 56 mm. mindst.


fase
S. Fabrin skrev den 03-11-2018 12:57:07

Skruerne kan købes i en tømmerhandel. Med hensyn til længden, så fatter du din tommestok og måler længden fra væggen og ind til skruetårnet og runder op til nærmeste standardlængde, dog mindst 10 til 20 mm. større. Jeg gætter på 44 til 56 mm. mindst.

 

Hvilken tømmerhandel?

Bauhaus har tilsyneladende et lille udvalg. De tager dog 40kr (!) for 10 stk.:


https://www.bauhaus.dk/afbryderskruer-2-9x51-mm-10-stk.html


Det er ret vildt, når HN skal have 70 kr for 100 stk.



Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis