Dug på ruderne

Vi har isoleret loft, gulv og vægge.

Men nu bøvler vi med dug på ruderne, især i soveværelset.

Vi har en enkelt udluftningskanal (uden blæser), men det hjælper ikke kan jeg konstaterer.

Hvad gør vi?


Mvh. Christian M
 

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Bedre udluftning, eventuelt et ventilationsanlæg med varmegenvinding er vejen frem.


Søren O

Et menneske afgiver i snit 2,5 liter væske på et døgn, og dertil skal så lægges hvor meget eventuelle planter afgiver til omgivelserne, samt madlavning, bad, tøjvask mm giver.

I denne tid hvor der er stor kontrast mellem ude og inde temperatur, samt luftfugtigheden indendørs er høj, vil fugten fortættes på kolde steder ala vinduer.

Den eneste reelle løsning er enten at sænke temperaturen indendørs, til det samme (eller under) udendørs temperaturen, eller lufte kraftigt ud, så den tunge vandmættede indendørs luft bliver skiftet ud med den tørrere udendørs luft.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Gennemtræk gennem boligen mindst 10min lige før sengetid. Og det samme om morgenen.


Elektronikteknikeren

men du slipper ikke for dug på dine vinduer, med mindre at i sætter en genvex (eller lign) anlæg op som kan holde fugtigheden nede. en anden mulighed vil være at skifte samtlige vinduer ud til nye 3 lags som ikke dugger på indersiden da kulden udfra ikke køler det inderste glas ned. jeg har selv sat 3 lags ruder i for ca. 6 år siden og har IKKE en eneste gang kunnet konstatere dug på indvendig side, det kunne vi før. jeg har 300 isolering mm på loft 

Vi har nye 3 lags vinduer og lufter ud morgen og aften. Vi har stadig dug på indersiden af vores vinduer.
Har planer om at sætte Duka One op i håb om at det vil gøre en forskel.


 
Annonce
Maximus skrev den 03-11-2018 12:32:31

Vi har nye 3 lags vinduer og lufter ud morgen og aften. Vi har stadig dug på indersiden af vores vinduer.
Har planer om at sætte Duka One op i håb om at det vil gøre en forskel.

 Okay så man kan simpelthen ikke bare skifte ud til 3 lags, og så være sikker på, at det spiller.

Skriv lige når du har sat den op! Hvornår regner i med dette ?


Mvh. Christian M
 

Jeg har endnu almindelige termoruder fra '82 i stueetagen og de duggede til inden jeg fik genveksventilationsanlæg. Nu dugger de aldrig.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Med mindre taget er utæt, eller der er sprunget et vandrør i huset, er det personerne og deres gøren, som producerer den fugt, som sætter sig i huset og allerførst som dug på vinduerne.

Derfor:

Luft regelmæssigt og grundigt ud, tænd emhætten, når og efter der laves mad, tør brusenichen af efter bad og bær de våde håndklæder ud, lad badeværelsesventilatoren køre længe, tør ALDRIG tøj inde og een gang til, luft ud.


Venlig hilsen
Knud
christiannielsen skrev den 03-11-2018 13:42:02

Jeg har endnu almindelige termoruder fra '82 i stueetagen og de duggede til inden jeg fik genveksventilationsanlæg. Nu dugger de aldrig.

 Hvad gav du for det?

Selvmontering eller firma?


Mvh. Christian M
 

Der skal mindst være 4 udluftningsventiler 10X15 cm eller flere alt efter husets størrelse.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis