Trådhegn i nyplantet hæk

Hej med jer.

Er ny her på siden, da jeg flere gange er endt her i min søgen på gode råd og fif.

Kort fortalt er vi førstegangs købere til et parcelhus fra 70erne, og da jeg har boet i lejlighed i hele mit liv er jeg, som mit brugernavn antyder, nybegynder til alt :D 

Vi har nu fået ordnet haven af et anlægsfirma, og de har plantet hæk. Jeg skal nu have sat noget trådhegn i så det ikke blæser skævt. Jeg er med på at jeg skal bruge tentorpæle og vil til det have et trådhegn i/på.

Det er så meningen at hækken skal vokse rundt om hegnet, så det på sigt også fungerer som er "rigtigt" hegn, hvis vi feks. engang skulle finde på at anskaffe os en hund.

men.. hvordan dælen gør man det?

Skal jeg have hegn på begge sider af hækken, så den bliver pakket ind? eller skal det kun være på den ene side, hvor jeg så "fletter" hækplanterne ind i?

Eller er det nok bare på den ene side som de så kan "blæse op af"?

Barrodsplanterne er mellem 60-80 cm høje, så hvor højt skal hegnet være?

Jeg håber der sidder nogle kyndige mennesker som kan hjælpe mig med nogle gode råd.

På forhånd tak.

Thomas

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville rulle trådhegnet lidt ud, skubbe det ind til planterne mens jeg fletter grenene ind i hegnet. Sådan vil jeg tage en meter ad gangen. Når hegnet sidder pænt op ad planterne så sætter du armeringstangen ned. Jeg flettede også armeringsstangen ind i hegnet, men du kan også binde hegnet til stangen med noget snor.  Held og lykke - det kommer til at tage lidt tid at komme hele vejen rundt

Nu skriver du ikke hvor store maskerne er på trådhegnet, er maskestørrelsen mindre en 5x5 cm kan hækplanterne skubbe hegnet så det buler ud, især tjørn. Men hvis det er almindelig havehegn 5x10 eller 10x10 cm, får du ikke det problem. Sæt hegnet så tæt op af planterne på indvendig/din side af hækken som muligt, så kan hækken beskæres uden at klippe i trådhegnet, og der er ingen grund til at flette grene ind i trådhegnet, de skal nok finde igennem maskerne. Nu ved jeg ikke hvor højt hækken skal være, men et havehegn på 90 -120 cm i højden tænker jeg vil være fint. En hund hopper næppe igennem en hæk der er højere ovenover end havehegnet, den vælger nok at springe over hækken - hvis den kan.  

Selv ville jeg vælge at banke nogle kraftige trykimprægneret rundstokke Ø-8 cm ned i hver hjørne og ved hækafslutninger supl. med skråstiver, så trådhegnet kan strammes ordentligt op som en violinstreng. På langsiderne er tentorstål som iøvrigt fås med (grøn eller gule) plast isolatorer med krog på som bruges til stødhegn er fint.

Og så skal man tænke langsigtet, for der kommer en dag hvor hækken skal forynges og startes påny, ved at man kapper hækken ned til kun 10 cm stubbe. Så hæv havetrådhegnet min. 10 cm over jordniveau så kan man komme til med sav uden at komme i konflikt med trådhegnet.

Ps. Faktisk bliver hækplanter svagere i stammerne med støtte fra fx. trådhegn, vind og blæst hærder hækplanterne.

Jeg satte et hegn i min nyplantede hæk, det er efterhånden mange år siden, det har vi været rigtig glade for, det holder både børn og dyr ude/inde.

Jeg satte hegnet helt ind til planterne, og brugte runde trykimprægnerede stolper, synes de er pænere en tentorstål.

Brugte grøn plastbelagt hegn, nu hvor hækken er vokset op omkring det, ses det overhovedet ikke. (mit er 80 cm højt)

https://www.harald-nyborg.dk/p4676/...10cm-groen


Vi prøver igen, i morgen --

..glemte lige - selve tentor hegnspæle fås også i en grøn plastbelagt variant (så ses de ikke meget inde i hækken ved løvfald). Fidusen ved brug af disse jernstænger med isolatorer med krog, er som billedet illust. at den øverste længdetråd på havehegnet nemt kan hægtes fast, og resten af havehegnet styres ved at lade tentorpælen gå igennem fx. hveranden maske på havehegnet. 

Viste I godt at sort trådhegn forstyrre øjet meget mindre end alle andre farvet trådhegn.   

Velkommen på siden.

Den med at hegnet skal slutte 10 cm over jorden dur ikke hvis man ønsker at holde en hund inde i haven- Den sætter snuden under og kan så nemt løfte op så den kan smyge sig under. Jeg ville i stedet grave den 10 cm ned, så hunden ikke får den mulighed. 

I øvrigt hjælper hegnet ikke på om planterne står lige. Som skrevet bliver de faktisk svagere af at få støtte. Og når du begynder at klippe hækken lidt er det jo klipningen der bestemmer om hækken er lige. 

Så små børn og hunde kandet hjælpe på.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hehe.. ja jeg har hørt at især Gravhunde skulle være slemme med de unoder. 

Nå men med den "nedgravet metode" bliver det et helvede at fjerne hækken engang - siger det bare.   

Modsat min "10 cm metode" her kan man nemt vælte hækken og rulle den op i rundballer, og op i traileren og væk med skidtet.    

..og man må jo ikke længere bare sætte ild til en gammel tør (udgået) hæk mere, når vindretningen var i vinkel.     

Hehe - hvis du har en Dobermann, duer det ikke med hegn - de klatrer bare over.. og bruger hegnet til at klatre på, hvis der ikke er indvendig vinklet afgrænsning..  det gode er så, at når de har vist at de kan, så lægger de sig blot foran hovedøren og venter til man kommer hjem.. ;-)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis