Trådhegn i nyplantet hæk

Hej med jer.

Er ny her på siden, da jeg flere gange er endt her i min søgen på gode råd og fif.

Kort fortalt er vi førstegangs købere til et parcelhus fra 70erne, og da jeg har boet i lejlighed i hele mit liv er jeg, som mit brugernavn antyder, nybegynder til alt :D 

Vi har nu fået ordnet haven af et anlægsfirma, og de har plantet hæk. Jeg skal nu have sat noget trådhegn i så det ikke blæser skævt. Jeg er med på at jeg skal bruge tentorpæle og vil til det have et trådhegn i/på.

Det er så meningen at hækken skal vokse rundt om hegnet, så det på sigt også fungerer som er "rigtigt" hegn, hvis vi feks. engang skulle finde på at anskaffe os en hund.

men.. hvordan dælen gør man det?

Skal jeg have hegn på begge sider af hækken, så den bliver pakket ind? eller skal det kun være på den ene side, hvor jeg så "fletter" hækplanterne ind i?

Eller er det nok bare på den ene side som de så kan "blæse op af"?

Barrodsplanterne er mellem 60-80 cm høje, så hvor højt skal hegnet være?

Jeg håber der sidder nogle kyndige mennesker som kan hjælpe mig med nogle gode råd.

På forhånd tak.

Thomas

Hej med jer. Er ny her på siden, da jeg flere... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Så er det lige om den skal i >haveaffald< eller i >jerncontainer< på genbrugspladsen.   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg skulle have fjernet et stykke hæk, med indgroet hegn.

Klippede så tæt jeg kunne ind til hegnet i den ene side, med hækklipperen, så var hegnet rimelig nemt at trække fri, skulle lige klippe lidt ekstra med grensaksen nogle få steder.  


Vi prøver igen, i morgen --

På vores genbrugspladser må der gerne være lidt træ i jernskrot (fx. den der slags gl. havemøbler af både jern og træ), men absolut helst ingen fremmedlegemer i haveaffald. Men om genbrugspladserne ligefrem vil modtage "rundballer" vides ikke. Alternativt må man (hvis man er heldig og bor på landet) nøjes med at brænde 200 liter af hækken af, af gangen.     

Jens, jeg tænker det nok ikke var tjørnehæk du frasorterede jern fra.    

Ps. Når man beskære hække kraftigt ind til midten/stammerne, bør man have in mente at det også kan give nogle gevaldige huller omme på nabosiden af hækken i form af visne grene.    

..og vælger man tillige at grave trådhegnet lidt ned, vil jeg mene man kommer i konflikt med rødderne fra hækplanterne, hvis trådhegnet en dag skal fjernes. 

Nu har jeg ikke selv prøvet, men mon ikke teltpløkker kan holde trådhegn ned mod jorden, så Fido ikke kan få snuden ind under.

Nej det var liguster, som jo nok er en af de mest medgørlige, når det gælder om at frigøre den fra et hegn, som den er groet ind i.

Hvor det var værst klippe jeg tråden over med en skævbidder..


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Hvordan strammer I trådhegn op? Selv bruger jeg en knibetang (omkring en hegnspæl) med mindre jeg altså kan komme til med tovværk, jernstang og bil med trækkrog. Og selvfølgelig en pælehammer til at banke hegnspæle (rundstokke af træ) i jorden med, nemmest og styre hegnspæle lodret synes jeg end at bruge en forhammer.

Synes det ser bedst ud når havehegn står snorlige og stramt.

Jeg bankede først alle pælene i, så de stod fint lige, og så rullede jeg hegnet ud, og gjorte det fast midlertidig.

For så at stramme det op, brugte jeg et passende bræt, det kunne  gå ind i maskerne på hegnet, fangede så en maske bag pælen, og brugte brættet til at stramme op, med pælen som omdrejningspunkt.


Vi prøver igen, i morgen --

Jens, Så fik jeg lige lejlighed til at afprøve din bræt metode i eftermiddags. Desværre, det dur ikke, hverken på havehegn eller det noget kraftigere dyrehegn. På havehegn sprænger svejning, og på dyrehegn løber maskerne hvis man lægger pres på de lodrette tråde.  Man skal have fat med fx. en tang på længdetrådene hvis hegnet skal strammes ordentligt op.


Så må du stramme mere op end jeg gjorte, eller du har fået fat i et dårligere hegn..  


Vi prøver igen, i morgen --

Ja havehegnet var godt nok noget af det billige bras fra jem & fix   Men det var osse kun tænkt til at holde hønsene inde på egen grund. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis