Svejse hjelm?

Hej skal til og igang med at svejse, så jeg har brug for noget udstyr. Har købt en elektrodesvejser, og nu skal jeg så til at finde en hjelm. Spørgsmålet er så hvilken en? Er en billig en fra Harald Nyborg god nok, eller skal det helst være en selvjusterende en, og er den ene mere sikker end den anden?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den type med fast glas er præcis lige så sikker. Men du skal naturligvis løfte den billige op når du skal se noget, hvor de automatiske selv lukker lyset ude. 

Hvor jeg arbejder er der ca. 25 fuldtids svejsere. Ca. 1/2 delen foretrækker den med fast glas og de andre har så de automatiske.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis du skal svejse mange ting, hvor du lige skal holde med den ene hånd er automatisk svejsehjem guld værd, ellers ville du ønske du havde 3 arme/hænder. :-)

Dem manuelle skærm skal naturligvis sidde fast på hovedet. så indstiller man skruer i siden tilpas stramme til at den vipper ned ved et lille nik med hovedet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeps, og nogle gange klapper den så ned når den absolut ikke skal, (men smag og behag er som bekendt forskellig). :-)


Nu har jeg brugt elektronisk hjelm i mange år, og er rigtig glad for den.

Det er sådan en svejsehat jeg har, den kan jeg varmt anbefale..

https://www.specialbutikken.dk/3m-speedglas-100v-svejseskaerm-sort.aspx?gclid=EAIaIQobChMIuMHaufW33gIVS8-yCh2SzArCEAQYAiABEgJ6RvD_BwE

Men før da jeg brugte en "manuel" gik det da også.

Hvis man som jeg, har et syn der ikke er hvad det har været, er det helt fantastisk, med de forstørrelsesglas man kan få til at sætte inden i hjelmen, har brugt dem på begge typer hjelme.

http://www.esab.dk/dk/da/products/index.cfm?fuseaction=home.product&productCode=450423



Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Nu skal udstyr og behov også lige passe sammen, men det er selvfølgelig rigtigt at man skal ikke gå ned på udstyr.

Jeg har i mange år bare brugt den helt lille "tilskuer" svejseskærm som holdes i hånden. Den er lettere at vænne sig til end en hovedskærm. Og sidder man inde bag en bagskærm i en bil er det meget lettere at komme til.

"Speedglas" automatisk svejseskærm vil jeg ikke være bange for, og jeg kan se at det nu er 3M der står bag. Det borger altså for kvalitet. Speedglas kom frem for godt 30 år siden. Dengang kostede svejsehjelmen ca. kr. 3.000,- og skulle leveres i den rigtige DIN størrelse. Lidt senere kom de regulerbare typer. Vi (ja jeg har selv solgt dem) anbefalede dem især til lidt finere svejseopgaver - især Tig svejsning.


Søren O

Jeg har en af de "første" SPEEDGLAS" - wow.. jeg var såå glad
Da jeg købte, troede kollegerne, at jeg var vanvittig..  (jeg var lige startet som selvstændig) Men det var dog frygtelige penge at smide ud, sagde de..

men jeg ville da aldrig undvære den - jeg har været væk fra branchen i mange år nu.. men i sommer skulle jeg lige svejse noget - prøvede en "alm. hjelm" som lige var til rådighed :-(
- fandt så min gamle Speedglas og skiftede batt. i den.. og så blev opgaven fikset..

Nøjj jeg er glad for, at have fulgt med tiden dengang - ellers havde jeg ikke tjent pengene


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg melder mig på holdet af de automatiske. Den "gammeldags" har samlet støv siden den anden kom ind, jeg kan ikke komme på noget dårligt at sige om denne type.

Jeg fandt også disse to som en relativt billig mulighed, som dog stadig er mærkevare: https://www.specialbutikken.dk/migatronic-focus-adf-svejsehjelm.aspx

https://www.bauhaus.dk/vaerktoj-isenkram/elvaerktoj-maskiner-tilbehor/svejsere-lodning/tilbehor-til-svejsning-og-lodning/migatronic-svejsehjelm-basic-adf-fuldautomatisk-filter.html

Jeg har brugt min til MMA, TIG og MAG. Som hobby svejser er det bare rart at have begge hænder til rådighed hele tiden, og ikke skulle lave "kastet" med nakken for at få skærmen ned. Derudover kan du starte og stoppe uden at skule tage hjelmen op mellem start/stop.


STX, HBU, BA Bygningskonstruktør MAK

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis