Loftdåser og lampeudtag.

Hej folkens


Jeg har et forholdsvis simpelt spørgsmål, en lejlighed opfører i 1972 er der selvfølgelig installeret loftdåser i loftet, men der er kun dæksler foran loftdåsen så når man fjerner det ser man direkte op i dåsen hvor ledningerne er samlet med muffer. 

Hvis i ser på billedet er rækkefølgen selve dåsen og så det dæksel til venstre på billedet.. siger lovgivningen om at den “plade” til højre skal være der eller er det ok at den ikke er der ?


12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg forstår ikke dit spørgsmål.
Hvis du ikke monterer det du kalder "pladen" til højre, som er selve lampeudtaget, så kan dit dæksel til venstre ikke hænge fast.
Dækslet er trykket fast på "rammen" på selve lampeudtaget.  

Nu er dit billede så lille at man ikke kan se detaljer (eller også er jeg ved at blive gammel   ). Men de faste installationsledninger(stive) skal monteres i lampeudtagets klemmer bagfra, og derefter monterer du lampeledningen (blød) forfra.

Hvis dit lampeudtag ikke indeholder klemmer, (der mangler også en aflasningsbøjle) så køb et nyt og smid det gamle ud.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det er også bare et billede jeg fandt på google for at illustrere, det dæksel der sidder der er typen med huller i siden hvor der er skruer i selve dækslet,, for mig er det ikke et problem at selve lanpeudtaget ikke er der, jeg er bare nysgerrig på om det er lovligt at der ikke er lampeudtag men blot et dæksel der er sat i med skruer og så et hul i midten til ledningen selvfølgelig.. grunden til jeg tvivler på det er lovligt er nemlig lige det at der jo ikke er en aflastningbøjle der også kan holde en lampes vægt


Hvis det er lovligt vil jeg bare lade det være da jeg ikke har en lampe der hænger i det, men er det ikke lovligt vil jeg sætte et udtag i så der både er dæksel og udtag 

Det er sådan en her som sidder direkte på dåsen, altså ingen udtag.


https://www.yousave.dk/shop/lk-udloebsdaeksel-vnu-1242p.html


Ok så er det et udløbsdæksel du har siddende...
Der skal være en aflastningsbøjle på bagsiden af hullet, til din lampeledning.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Ok, kendte ikke lige navnet,, der er også noget aflastning på dækslet, men det vil sige det er fuld ud lovligt at når man tager det af så er der frit syn op til muffer hvor lampen skal tilsluttes ?

Annonce

Ja, for du skal jo montere det igen når du har sat din lampeledning i   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det er lovlig i den forstand at det var lovligt på opførelses tidspunktet. Da man oftest ikke laver love med tilbagevirkende kraft, så er det stadig lovlig. 

Senere er der kommet regler om faste klemmer i udtag, og der falder den type installation  jo så igennem.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Super, jeg takker

Det er ikke lovligt. Der må ikke være hul i dækslet, hvis der ikke er et lampeudtag bag ved, men blot er en dåse med ledninger og muffer. 

Vi havde nøjagtig samme setup på badeværelset i vores forrige hus, som vi solgte sidste år. Den løsning gav en anmærkning i el-rapporten.  

Jeg har aldrig haft dækslet skruet af i de ti år vi boede i huset. Jeg tror at det var her tilgangen til 230V Spots var samlet. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Rettelse: jeg så lige at installationen var fra 1972. I mit tilfælde var installationen fra 2004.   Jeg ved ikke, om det har noget at sige mht. Reglerne. Installationen er vel at betragte som en Samledåse med hul i...


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis