Lægning af gulvspånplader

Hej
Jeg skal til at lægge gulvspånplader 22*620*2420mm. Kan de tåle at spænde over 85-90 cm når underlaget så er bjælker på 150*150 mm. Eller er det nødvendigt at lægge lægter ud ovenpå bjælken for at komme ned på en C/C på 60 cm.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej smile

Hvilket mærke er spånpladen?

Umiddelbart ville jeg sige at det ikke er en god ide, og at du hellere skulle købe gulvkrydsfiner.

Mvh ThomasB
Hej

Jeg synes at 85-90 cm mellem bjælkerne lyder af meget, kender dog ikke det nøjagtige tal for maximalt acceptable spændvidde. Jeg har tidligere lagt gulv med spånplader og vi brugte 100mm*100mm bjælker med en afstand på 60cm. Det blev et godt stabilt gulv.
Hvad med at lægge en ny bjælke ned mellem de eksisterende?- så er du sikker på et stabilt gulv.

mvh Anders Kruse
Jeg vil også kraftigt anbefale en mellem liggende bjælke mellem dem der ligger nu.

Normalt er der 100cm mellem spær C/C og nye spær er oftest ca 5 cm og der lægges (altid) et mellemspær ind for at få noget stabilt underlag til et gulv så får du kun et mellemrum mellem bjælkerne på 45cm og det er formodentligt det en 22mm gulvspånplade er dimmensioneret til !

På loftet af min garage er der ikke lagt disse ekstra bjælker ind. Men her er mit gulv lavet af en 25*100 forskalling i god fuldkantet kvalitet. Rummet anvendes kun til opbevaring af havemøbler, joller, kommoder osv osv. Men det virker helt stabilt. Men løsningen er kun valgt da det er et depotrum uden egentligt trafik.

Venligst Njord biggrin

MVH Njord
Det kan være besværligt at lægge en ekstra bjælke ind. Du kan løse det ved at skrue (og gerne lime også) lægter på siden af dine bjælker og lægge enten lægter eller reglar "på tværs". Har gjort det i mit køkken (med 50 cm afstand) og det giver den fornødne stabilitet (sørg for at skrue ned i tværlægterne, det giver ekstra styrke).

Mvh.

Jan R.
Annonce
Hej smile

Du kan også vælge gulv-krydsfiner.
Det kan spænde over et længere stykke.

Mvh ThomasB
Hvis jeg bruger gulvkrydsfiner, kan man så lægge et gulvtæppe direkte ovenpå, og er samlingerne lige så gode som gulvspån med fer og not ?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis