8 armet lysekrone - nye ledninger

Jeg har fået en smuk gammel lysekrone i messing, 8 arme og deraf 8 ledninger fra de 8 fatninger, der gerne skal samles til én der går op, og sættes til lampeudtaget i loftet.

Da jeg ønsker nye ledninger på lysekronen inden vi får den taget i brug så er jeg udfordret i, hvordan jeg samler de 8 ledninger fra armene med en enkelt til loftet?

Måden den er samlet på lige nu virker ret uoverskuelig og lidt meget som hjemmefusk. 

Jeg kan vel ikke bare samle alle 8 faser i én muffe og forbinde med én til loft og det samme med O?


Jeg har fået en smuk gammel lysekrone i messing, 8... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Husk at ledningerne skal være mindst 0,75 mm2 

Bent Andersen skrev den 01-11-2018 20:22:03

Lodning er den løsning der giver problemer med forsikringen hvis der udbryder brand. Min fortrukne løsning ville være krympning, men da det kræver værktøj kunne en løsning med samlemuffer/kronemuffer også være mulig. Uden billede er det svært at sige.

Under alle omstændigheder burde man montere en jordforbindelse til selve lysekronen. En skrue er nok.

Og nej, det er ikke 16 ledere. Det er 2 x 8, eller med en kroneafbryder som du selv nævner 2 x 2 x 4.


Fortæl mig lige hvad det er for en krympning du vil bruge?

Når jeg skriver 16 ledere, så er det det jo antallet totalt, da der kommer 2 ledere fra hver arm, og de skal jo alle samles, ligegyldigt om det er nul eller tændleder... Så du skal altså samle 9 ledere i hver deres "samling" (8 fra lampen +1 fra lampeudtaget).

2 stk dobbelte samlemuffer fylder jo pænt op, selv hvis de lægges pænt, så det kræver jo en baldakin af en hvis størrelse.
De lysekroner jeg har arbejdet med, har ikke så vandvittigt store baldakiner når du kikker på hvor meget plads der optages af selve ophænget til kronen.
Typisk er lampen et rør der er afsluttet i en "tværpind" med en møtrik til at fastholde det hele. Tværpinden kan så enten skrues fast i loftet eller hænges på en krog i de gamle loftudtag.
Baldakinen glider så på røret og dækker for ophænget, og er kun ganske få mm bredere end "tværpinden"


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Lodning af ledningerne brugt som metode til samling kan fint bruges. Det giver den mindst pladskrævende samling. I gamle dage blev samlingen isoleret med Tenax (Tenax er isolerbånd lavet af stof med et klistret materiale, som limer det sammen). Det var før plast isolerbåndet kom på markedet. I dag ville jeg nok lodde samlingerne og isolere med krympeflex.


fase

Nu jeg er ved eksempler på steder hvor lodning også bruges: 

Selve strømstikket på eltruck. Der er der nogen montører der presser kabelsko men jeg har også set og lavet kabelsko til lodning. Der kommer der 35 eller 50 mm2 ledning ind i kabelsko, og man vermer det hele op og fylder røret med lopddetin. Det er beregnet til 80-100 A. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vedhæftede filer:

Så er det måske slet ikke så meget hjemmeklyt jeg står og kigger på, som jeg frygtede - hvis jeg forstår jeres vejledninger korrekt 


Tusind tak for svar!

Det ser meget normalt ud. Det er så typen hvor ledninger samles i bunden af lampen. Man kan se på antal ledninger der går op, at den kan tændes ad 2 gange ( kronetænding )


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis