8 armet lysekrone - nye ledninger

Jeg har fået en smuk gammel lysekrone i messing, 8 arme og deraf 8 ledninger fra de 8 fatninger, der gerne skal samles til én der går op, og sættes til lampeudtaget i loftet.

Da jeg ønsker nye ledninger på lysekronen inden vi får den taget i brug så er jeg udfordret i, hvordan jeg samler de 8 ledninger fra armene med en enkelt til loftet?

Måden den er samlet på lige nu virker ret uoverskuelig og lidt meget som hjemmefusk. 

Jeg kan vel ikke bare samle alle 8 faser i én muffe og forbinde med én til loft og det samme med O?


18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen til.
Nu er de fleste gamle lysekroner lavet til kronetænding, hvilket vil sige at de typisk er 2 tændinger i en krone (og du har en kroneafbryder i vægen ved døren). Da man i gamle dage havde feks 8 x 60watt i en krone, var det praktisk at kunne "nøjes" med at tænde halvdelen i det daglige og så fuldt blus når der kom gæster   
Jeg ville samle alle lederne ved at lodde først 4 stk i en lodning med en lille stump ledning (så du har 4 ledere fra den ene side og stumpen fra den anden) og derefter sætte de 2 stumper i en kronemuffe. Dette skal selvfølgelig gentages både på fase og nul.
Du skal selvfølgelig have noget krympeflex til at isolere dine lodninger.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Kunne du ikke smide et par billeder ind? Uden at vide hvor meget plads der er til samlingerne er det svært at give råd. Lodning er i alt fald den dårligste løsning.


Lodning er den løsning der kan være nødvendig,  med mindre der er en rimelig stor baldakin man kan samle lederne i.
Hvordan vil du ellers samle 16 ledere til en ledning fra et lampeudtag?


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 01-11-2018 20:04:17

Lodning er den løsning der kan være nødvendig,  med mindre der er en rimelig stor baldakin man kan samle lederne i.
Hvordan vil du ellers samle 16 ledere til en ledning fra et lampeudtag?

Lodning er den løsning der giver problemer med forsikringen hvis der udbryder brand. Min fortrukne løsning ville være krympning, men da det kræver værktøj kunne en løsning med samlemuffer/kronemuffer også være mulig. Uden billede er det svært at sige.

Under alle omstændigheder burde man montere en jordforbindelse til selve lysekronen. En skrue er nok.

Og nej, det er ikke 16 ledere. Det er 2 x 8, eller med en kroneafbryder som du selv nævner 2 x 2 x 4.


Annonce

Nu skal du ikke bruge tykkere ledninger i lampen end højst nødvendigt. 

Skal man lodde er det kun for at ledningsender bliver stive, så de bedre kan gå i samlemuffe. Man kan bruge terminal rør men så fylder det mere. 

Med ledningsender der har fået minimal loddetin, kan man nemt have 5 ledninger i hvert hul på en dobbelt samlemuffe. Altså 4 i den ene og 5 i den anden.

Nogle af de gamle lysekroner havde samlingen i bunden da den var udformet som en diskos. De fleste har ledninger der ender oppe i en baldakin.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tusind tak for alle jeres hurtige svar!

Jeg får taget et par billeder af det hele i morgen når lyset er bedre til det 😊

ev elmand skrev den 01-11-2018 20:42:25

Skal man lodde er det kun for at ledningsender bliver stive, så de bedre kan gå i samlemuffe. Man kan bruge terminal rør men så fylder det mere.

Sorry, men med dit brugernavn burde du vide bedre! Loddede ledninger i en samlemuffe er en total no-go.

Loddetin har den ubehagelige egenskab at det koldflyder. Dvs. at når den loddede ledning er under pres fra skruen i samlemuffen løsner den sig langsomt. Resultat: dårlig forbindelse, varme eller endda gnistdannelse. Du kan roligt regne med, at forsikringen ikke betaler hvis der sker noget.


Jeg har set det i mange gamle lamper, og sågar i gamle motorer. Her har man drejet enden omkring skruen i klemkassen, og loddet det sammen som en ring. Altså som det der senere kendes som kabelsko. 

Jeg har aldrig set at det kunne give problemer. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg kan ikke tro at der skulle være problemer med forsikringen. Mig bekendt er det ikke autorisationskrævende arbejde at udskifte ledningerne i en loftlampe. Vi er vel helt enige om at det er helt lovligt arbejde at hænge lampen op og tilslutte i en loftdåse.


Søren O
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis