Råd til sildebensbord

Hej.

Vores bord kunne godt trænge til en udskiftning, og i den omgang har jeg nævnt for fruen at jeg kan da bikse sådan et sildebensbord sammen.

Men det skal være iorden, virke solidt og selvfølgelig holde sig i mange år.

Har set at lignende tråde har været oppe og vende før, men kunne ikke helt finde svar på alle mine spørgsmål.

Mål: 1000mm x 2000mm med egetræslister på kanten. 

Vil bruge disse trapez ben: https://bana.dk/trapez-stel-sort-pulverlakeret.html?gclid=CjwKCAjwyOreBRAYEiwAR2mSkrdIw4fdVUt3KH8uIhtildjTrTX3RhkqNWnUrhJLpGIb7Jt3yXi6nxoCoRwQAvD_BwE

1. Hvilken plade vil i bruge? MDF eller krydsfiner? Hvorfor?

2. Kan forstå at de fleste anbefaler profilrør til afstivning. Hvor lange skal de være til bordet, og er 2 nok? Hvordan vil i fastgøre profilrørene til undersiden?

3. Vil I bare lime listerne på kanten, eller både lime og bruge dykkere, som efterfølgende bliver udfyldt med træfiller.

Kom gerne med alle jeres tips og tricks. 


1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan ikke både bikse og lave noget korrekt der holder i mange år. Du må tage et valg.   

Dykkere og filler er noget fikumdik. Undersænkede skruer der proppes er smukkest, bare du husker at vende proppernes åreretning korrekt. Du kan eventuelt anvende teak eller mahogni som propper til kontrast.

Hvorfor stålprofiler? Ved at lave sarg og ben i samme materialer får du designmæssigt et resultat der er helstøbt. Spinkle ben og kraftig plade er en øjebæ.

Om du bruger MDF eller krydsfiner som underlag er ikke afgørende. Det afgørende er om stavene er nedtørret til møbelbrug. Eg er uhyggelig stærkt. Det kan deformerer selv et slagskib.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis