Efterisolering + evt. Dampspærring af stålhal

Hej fagfolk!

Jeg skal i gang med at bygge værksted i en eksisterende stålhal. Den måler 12*18 meter og er pt med sider af trapez stålplader og cementtagplader. Sidstnævnte bliver udskiftet med stålplader og løst undertag i forbindelse med renoveringen. Tagkonstruktionen består af 6 stålspær med tværgående åser af træ som tagpladerne er skruet fast i.

Anyway! Jeg har planer om at hallen skal være opvarmet i perioder vha. Varmepumpe. Men jeg er i tvivl om hvor tykt et lag isolering jeg skal lægge i loft og vægge og om der skal være en dampspærre? Isoleringen jeg vil bruge er nogle ældre og brugt, men fint uld hvoraf en stor del af det er med papir på den ene side.

Jeg har laddet mig fortælle at vælger man at undlade dampspærre skal man ikke isolere for tykt da den fugtige luft ellers ikke vil kunne trække ud gennem isoleringen og derfor vil skade træværket. Jeg har tænkt 300 mm i loft og 200 mm i væggene. Så hvordan griber jeg det her an? Er mit skøn af isoleringstykkelse helt ved siden af og er der overhovedet fordele ved en dampspærre i den her sammenhæng?

På forhånd tak!

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er der isolering i gulvet? Hvis ikke, så vil jeg anbefale at du finder en måde at få det isoleret på. Det kunne eventuelt være at bygge en forhøjning på gulvet, som du isolerer med 100mm polystyren eller lignende, bare for at tage den værste jordfugt. Ellers synes jeg 300 og 200mm lyder fornuftigt, så skal du dog have dampspærre i.

Hvis jeg selv skulle ud i noget lignende, så ville jeg nok dele hallen op i nogle mindre dele, og nærmere bygge et isoleret "skur" i hallen, til det arbejde som skulle klares i varme, og så kunne man bruge resten af hallen til opbevaring eller lignende. Det er en dyr omgang at isolere så stor en hal.

hvis man skal gå efter hvad de kloge siger er det max 200mm ved glas/stenuld. Herefter kan der opstå problemer.

Mine erfaringer siger dog at 300mm også kan gå men der afhænger nok også meget af hvad der skal laves i hallen.

Hvis du bruger papiruld kan du efter mine erfaringer bruge alt det du ønsker uden dampspære.



Picarro: gulvet er ikke isoleret, og jeg tvivler på at det kan lade sig gøre at rette uden at hakke det nuværende betongulv op og støbe et nyt. En forhøjning på 100mm ville gøre at der skal laves en høj rampe foran porten til laden og det lyder umiddelbart ret omfattende. Jeg har al isoleringen til at dække hele hallen, så det betyder ikke så meget. Det er vigtigere for mig at jeg gør det rigtigt.

Kasper: Der skal være værksted/udehus/autoværksted så det skal kunne bruges til lidt af hvert. Mht. Det papiruld du nævner er det noget bestemt materiale eller tænker du på uld med papir på som jeg beskrev?

Isolerings måtter med papir på den ene side har ikke det mindste med papiruld at gøre. 

Der er forskellig former for papir på isoleringsmåtter. Den ene form er brunlig og crepe papir agtig, den kan man bruge med papir siden opad imod taget. Det virker så som vindspærre. 

Den anden form har ligesom en fold ud på begge sider der er bredere end selve måtten. Papiret her består for en stor del af sølvpapir, og det bruges nederst hvor det virker som en slags dampspærre. Foldene klipses fast på undersiden af åse.

Ellers er den ovenfor nævnte papiruld lavet helt af papir, med en imprægnering der gør at det ikke / vanskeligt kan brænde. Det pustes typisk ind med en maskine og udføres af specialfirma.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mekaniker-mand skrev den 31-10-2018 20:37:35

Picarro: gulvet er ikke isoleret, og jeg tvivler på at det kan lade sig gøre at rette uden at hakke det nuværende betongulv op og støbe et nyt. En forhøjning på 100mm ville gøre at der skal laves en høj rampe foran porten til laden og det lyder umiddelbart ret omfattende. Jeg har al isoleringen til at dække hele hallen, så det betyder ikke så meget. Det er vigtigere for mig at jeg gør det rigtigt.

Kasper: Der skal være værksted/udehus/autoværksted så det skal kunne bruges til lidt af hvert. Mht. Det papiruld du nævner er det noget bestemt materiale eller tænker du på uld med papir på som jeg beskrev?

 Det er ganske almindlig papiruld jeg tænker på, det kræver dog det kan blæses ind. men det kan man nemt lave så det kan.

ev elmand skrev den 31-10-2018 21:53:54

Isolerings måtter med papir på den ene side har ikke det mindste med papiruld at gøre. 

Der er forskellig former for papir på isoleringsmåtter. Den ene form er brunlig og crepe papir agtig, den kan man bruge med papir siden opad imod taget. Det virker så som vindspærre. 

Den anden form har ligesom en fold ud på begge sider der er bredere end selve måtten. Papiret her består for en stor del af sølvpapir, og det bruges nederst hvor det virker som en slags dampspærre. Foldene klipses fast på undersiden af åse.

Ellers er den ovenfor nævnte papiruld lavet helt af papir, med en imprægnering der gør at det ikke / vanskeligt kan brænde. Det pustes typisk ind med en maskine og udføres af specialfirma.

Kender du nogen der har papir isolering i måtter ? det har jeg aldrig set, men hvis ud har et link må du meget gerne sende det ?


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis