Gulvvarmeproblemer, fremløbstemperatur

Jeg har købt et gammelt hus, hvor den ene del er renoveret i 80erne, hvor der er etableret gulvvarme, mens den anden del er bygget. Der 200 mm isolering i gulvet. Vi har jordvarme.

Der er gulvvarme over det meste, men dog en radiator på første sal og i opholdsstue i stueetagen. Der sidder en shunt, der begrænser fremløbstemperaturen til gulvvarmen. Hvis jeg skruer termostaten på shunten helt op (højst fremløbstemperatur), begrænser den stadig til 30 grader Termostaten blev skiftet til en ny sidste år. Er 30 grader ikke meget lavt?

Jeg er med på, at trægulvene ikke må udsættes for for høj temperatur, men her til morgen var overfladen på trægulvene kun 20 grader (med 30 graders fremløb), og rummene er meget kolde. I rummene med klinker er gulvet generelt ca. 25 grader og temperaturen mere behagelig. Badeværelset er umuligt at få op i temperatur, også selvom jeg lukker for flowet på de øvrige kredse, og det har den korteste kreds af alle.

Jeg fik reguleret anlægget ind af en VVSer sidste år ud fra kredsenes cirkalængder, men det hjalp heller ikke. Der er ikke rumfølere på, der kalder på varmen. Anlægget er blevet luftet ud og skyllet igennem. Har nogen en ide om, hvad der kan være galt?



1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad er fremløbstemperaturen fra varmepumpen og hen til gulvvarmeshunten? Hvilken termostat har du monteret på gulvvarmeshunten? - måske det er den der ikke kan reguleres til højere temperatur. Prøv at afmontere termostathovedet. Så vil stiften i termostatventilen skulle gå i "yderstilling" - helt ud, og ventilen skulle således være helt åben. Prøv lige at presse stiften ind - den skal selv komme ud igen. Ellers noget "motion" af stiften.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis