Glasvæv fjernet, hvad nu?

Hej alle

Jeg har fået kastet mig ud i et projekt, hvor jeg har fjernet glasvæv fra nogle vægge. Det er en skøn kombi af gips og spånplader nedenunder. 


Nu har jeg læst mange steder, at der skal fuldspartles efterfølgende, men er det nødvendigt? Kan jeg ikke slibe det glat og sætte noget filt op? Har aldrig prøvet at fuldspartle noget, og frygter det resultat, som ville komme ud af det. 


Mvh 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan ikke slibe hverken gipsplader eller spånplader glatte.

Det er nemt at spartle. Og slibe. Og spartle. Og slibe. Måske en gang mere. Det kan ikke gå galt. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Lej en girafsliber. Det letter...


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Filt er helt vildt utaknemmeligt når det kommer til at afsløre selv de aller mindste buler, revner og ujævnheder i underlaget.
Så hvis dit ønske er at lave glatte vægge, så er det bare med at spartle og slibe til det er glat som en barnenumse, ellers vil du bagefter sidde og kikke på et "bakkelandskab".
Men det er nu ikke så svært at spartle. Brug en bred spartel (20-30cm) bøj hjørnerne en lille smule (så undgår du striber i spartlen) og træk spartlen på væggen i bløde strøg nedefra og op.
Når du har lavet en halv væg vil du opdage at det faktisk er nemt og sjovt.
Når spartlen så er "fingertør" kan du med fordel tage en hårdt opvredet svamp og trække over de steder hvor du kan se striber, for at jævne dem ud..det letter slibearbejdet.    

Og så lige: Velkommen til   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Du skal prøve at spartle så der ikke er bakker. Ganske små knaster er nemme at slibe af, og små huller fyldes ved næste spartling. Det værste er hvis du får for meget på, så der skal slibes urimeligt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hmmm... Ser ud til, at jeg ikke kommer uden om spartling. Men hvad er det nemmeste at arbejde med, når man er helt ny? 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

En spand sandspartel og så 2 sparteler. En på ca. 10 cm og en på 30 cm. Den lille bruges fortrinsvis til at lægge spartel til rette på den store. 

Den store køres lidt skrå så spartel kommer ud ved den ene side, der hvor du kommer i næste strøg.  Den anden side må så helst ikke lave nogen striber.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvordan ser væggen ud? Du skal højst sandsynligt også armere samlinger mellem spånplader og gips. Du kan få rullespartel du kan rulle på væggen med en rulle og så bare glitte efter med en spartel. Det er nemt og går hurtigt, Det er lidt dyrere end normalt spartel. Hovedreglen er at væggen altid skal spartles 2 gange inden der skal filt op. Men plejer bare at sige man skal spartle efter behov.


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også