Gulvvarme med flere shunte

Hej,

Jeg er ved at bygge hus om inkl. tilbygning. Der er gulvvarme i det hele (i hovedhuset er der en shunt med 10 afgange - 6 i stueetagen blandet fliser og trægulv på beton, og 4 på første salen alle i trægulv. I tilbygningen er der en shunt med 3 kredse - alle med flisegulv). På shunten med 10 afgange er der en pumpe påmonteret. På shunten med 3 afgange er der ingen pumpe - den er dog placeret med kun en meters afstand fra fjernvarmeuniten som har sin egen pumpe. Mit spørgsmål er nu, om hvordan dette system kan komme til at fungere? Pumpen på shunten med 10 kredse vil sørge for fødning til dens kredse, men vil der blive omløb i den anden shunt med 3 kredse alene ved fjernvarmeuniten? Hvor skal følere/sensorer sv. placeres? Mvh Hans

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

For at en shunt kan virke kræves der en pumpe i selve shuntkredsen. Hvis pumpen udelades vil det kun virke som fordelerrør, og du vil få "stor" forskel på temperatur i gulvet. Jeg vil vurdere løsningen som ringere end hvor der sidder en returtermostat på de enkelte kredse.


Søren O

Hej Søren,

Mange tak for dit svar, som jeg dog ikke er sikker på, at jeg forstår. Altså der er returtermostat på hver enkelt kreds.

Opbygningen er som følger. Det varme vand forlader fjernvarmeuniten for derefter at forgrene sig til de to shunte på henholdsvis 10 kredse og 3 kredse. Shunten med 10 kredse sidder et stykke fra fjernvarmeuniten og forsyner både grundplan og første sal. Den anden forgrening til shunten med 3 kredse har ingen pumpe. Denne sidder dog også kun en enkelt meter fra fjernvarmeuniten. Det betyder, at hvis den også får en pumpe, så kommer den til at sidde kun én meter fra den indbyggede pumpe i shunten, da de 3 kredse ligger umiddelbart op ad fjernvarmeuniten. Forstår jeg dig korrekt, at du alligevel også vil placere en pumpe her?


Mvh Hans

En gulvvarmekreds kaldes også en blandekreds. Vandet blandes op med en smule af det meget varme fjernvarme vand efter behov. Der er en selvstændig pumpe i hver kreds til at føre vandet rundt. Desuden sidder der en termostat typisk en Danfoss RAVK som sørger for at holde en passende blande temperatur i kredsen, ved at lukke lidt op for fjernvarme vand.  Fjernvarmens fremløbstemperatur ligger typisk på 60-70 grader medens din blandetemperatur typisk bør ligge på 28-35 grader. 

Så uden pumpe vil der åbnes for det 60 grader vand ind i systemet, den første hjørne i gulvet bliver meget varmt og rumtemperatur stiger, indtil rumtermostat siger stop. 1/2 delen af rummet vil ikke nå at få varme. 

Så det er et must at der er pumpe i hver blandekreds. uanset hvor tæt det er på den pumpe der forsyner dem.

Rumfølere placeres i en højde på ca. 1,7 meter og ikke hvor de udsættes for træk, direkte sollys, eller anden direkte varmekilde.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik. Tak for dit svar. Huset er dog placeret i Københavns kommune, hvor kun indirekte fjernvarme er lovligt. Jeg går derfor ud fra at mit system er lukket, og dermed ikke blandes op med fjernvarmevand, eller er der noget jeg har misforstået?


Mvh Hans

Det er hele lukket anlæg, og blandes ikke op med fjernvarmevand i dit tilfælde. Men alligevel er temperaturen fra fjernvarme veksler meget højere end din gulvvarme skal have. Derfor blande systemet med pumpe.


Men har det virket "nogenlunde"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er først ved at blive sat op - det er helt nyt og har derfor aldrig kørt. Jeg har dog haft forskellige vvsfirmaer på opgaven (da flere "pludseligt er forsvundet"). De har alle haft forskellige ideer til hvordan det skulle bygges op, så derfor er jeg blevet i tvivl, om de overhovedet ved hvordan det kan komme til at fungere....

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis